På en presskonferens i Kalifornien presenterade i dag Apple ett flertal nya tjänster för iPhone och företagets andra plattformar. Tjänsterna sträcker sig från en Netflix-utmanare med unikt film- och TV-innehåll, till en speltjänst med exklusiva spel för iOS, en nyhetstjänst med tillgång till magasin och ett nytt kreditkort.

Med fokus på tjänster

Det är ingen hemlighet att Apples iPhones är relativt dyra. Med en stabiliserande smartphonemarknad och fler utmanare i lägre prisklasser har Apple tvingats fokusera på nya marknader för att hitta tillväxt. Apple har därför haft ett uttalat fokus på att utöka sina digitala tjänster. I dag lanseras en lång rad nya Apple-tjänster som lanseras vid sidan av bland annat Apple Music.

Apple Arcade beskrivs som ”världens första spelabonnemang för mobilenheter, datorer och vardagsrummet”. Tjänsten ska samla över 100 nya och exklusiva spel för Mac och iOS. Spelen sägs vara delvis finansierade av Apple men ska utvecklas av företag så som Sega, Konami och många andra. Tjänsten ska ge tillgång till spelen men de ska annars fungera på samma sätt som spel vanligen gör på iOS-produkter. De laddas alltså ner och spelas lokalt.

Oprah, Aniston och Spielberg

”Apple TV-kanaler” är namnet på en ny funktion i Apples TV-app för iOS. Den ska ge användare tillgång till ett flertal TV-kanaler och video on demand-tjänster på ett ställe från bland annat HBO, CBS, Starz, EPIX och Smithsonian. Utöver det planerar Apple att lansera en tjänst kallad Apple TV+ som ska inkludera filmer och TV-serier från bland andra Oprah Winfrey, Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, J.J. Abrams, Jason Momoa och M. Night Shyamalan.

Apple Arcade

Texture återuppstår

Apple News+ är en nyhets- och magasintjänst som kommer att lanseras i USA och Kanada till en början. Tjänsten inkluderar tillgång till tidningar så som LA Times och Wall Street Journal men också till över 300 magasin som Apple påstår vanligen skulle kosta 8 000 dollar per år men som istället kosta 10 dollar per månad. News+ är ett direkt resultat av att Apple köpte upp en nära identisk tjänst kallad Texture för ett år sen.

Titan-kort

Apple Card är en helt USA-exklusiv tjänst. Den består av ett kreditkort som Apple skapat i samarbete med Goldman Sachs. Kortet kan användas genom iPhone med Apple Pay eller med tjänstens fysiska titan-kort. Den ger återbäring som användaren kan se direkt i en app och använda med ett Apple Cash-kort. Alla köp kan också visas i appen där det bland annat går att se statistik över hur kortet har använts och se på en karta var individuella köp har gjorts.

Ont om detaljer

Apple News+ kommer som sagt att kosta 10 dollar per månad och Apple Card kommer vara ett kostnadsfritt kreditkort. Utöver det är dock Apple mycket fåordiga kring sina tjänster. Apple TV-kanaler kommer att lanseras i maj och Apple TV+ lanseras i höst för ett ännu okänt pris. Även Apple Arcade kommer att dröja till hösten och har inte heller något pris. Apple säger att de kommer att berätta mer men de har inte berättat om tjänsterna kommer att säljas separat eller om de till exempel kommer att vara en del av en större prenumerationstjänst.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

fem × fem =