Smarta klockor säljer allt bättre. Trots att kategorin är mer än fem år gammal växer den snabbt. Under det senaste kvartalet ökade försäljningen med 42 procent, i jämförelse med samma kvartal förra året. Samtidigt fortsätter Apple att ta ett allt större grepp om marknaden.
Långt ner till tvåan
I en ny rapport från Strategy Analytics presenteras siffror för försäljningen av smarta klockor under tredje kvartalet 2019. Siffrorna talar ett tydligt språk: försäljningen går snabbt uppåt men Apple går absolut bäst. Apple Watch gick från en marknadsandel på 45 procent till 47,9 procent. Det är en imponerande siffra som är särskilt imponerande när vi ser hur långt det är till andraplatsen. Samsung är den starkaste konkurrenten med en marknadsandel på 13,4 procent.
Trots ett stort avstånd upp till Apples siffror är det definitivt Samsung som går bäst bland Apples konkurrenter. På bara ett år har Samsungs försäljning ökat med 73 procent, enligt rapporten. Fitbit, som håller den globala marknadens tredje plats, hade en tillväxt på bara 7 procent under samma period.
Apple Watch drar ifrån
Även om Samsung imponerar med stark procentuell tillväxt är det Apple som står för den största faktiska tillväxten. Skillnaden mellan Apples försäljning det senaste kvartalet och samma kvartal förra året är 2,3 miljoner exemplar, mer än Samsungs totala försäljning under samma period: 1,9 miljoner.
Det är alltså inget snack om att Apple är den klara vinnaren på marknaden. Det är samtidigt uppenbart att konkurrensen är hård bland de mindre tillverkarna. Hela 27,5 procent av marknaden täcks av tillverkare som inte får plats på topp 3-listan. En rapport från Consumer Intelligence Research Partners visar samtidigt att tillväxten för tillverkare som fokuserar på Android-användare är stor. En dubbelt så stor andel av iPhone-användare som Android-användare har nämligen en smartklocka. Eftersom Apple Watch bara fungerar för iPhone finns det med andra ord en oproportionerligt stor publik av Android-användare som inte skaffat en smartklocka, möjligen på grund av brist på konkurrenskraftiga modeller.
Källor: Strategy Analytics, CIRP