Teknik förändras och förbättras alltid men det är inte alltid samma företag som står bakom den ledande tekniken. Nu har flera kinesiska företag tagit sig in på den svenska smartphonemarknaden och blivit nya konkurrenter. Företag så som Huawei har exempelvis vuxit från att stå för runt 1 procent av den svenska Android-marknaden till att äga runt 11 procent av den, på bara ett år. Huawei är inte ensamma om denna vilja att satsa i Sverige. Många andra företag gör allt för att konkurrera med de etablerade spelarna i många delar av Europa.
Bra för konsumenter
I Sverige är det Apple och Samsung som är de två ledande företagen när det gäller smartphones just nu. Med nya konkurrenter från Kina börjar de två etablerade spelarna känna på trycket och om historien har lärt oss något så kan vi vänta oss stark konkurrens på smartphonemarknaden från många nya företag. I slutändan betyder det generellt sett bättre produkter, fler val och bättre priser för konsumenter.
Prisvinnare
I Svenska Smartphoneguiden har flera kinesiska tillverkare redan flera åtråvärda platser. Kinesiska Huawei ligger bakom Nexus 6P som bär titeln Bäst i test och företagets nya Mate 8 har fått utmärkelsen Längst batteritid. Lenovo ligger även bakom två Motorola-telefoner, Moto X Play och Moto G 3, som är utsedda till guidens bästa smartphones under 3 000 kronor respektive 2 000 kronor.