Detta är en krönika. Här presenterar krönikören sina personliga åsikter.

Wikipedia: ”Dygdsignalering (en: virtue signalling) är en benämning på ett tydligt uttryckande av moraliska värderingar, detta med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp.” Det är också vad årets juklapp, mobillådan, är. Den är ett utmärkt val för att representera en trend som kanske ses som ett långfinger mot techföretagen men som egentligen är ett desperat försök från teknikbranschen att hålla sig borta från reglering.

Skiftet till tekniken som bov

Moral är viktigt i de flesta samhällen. Så även i vårt. Att köpa rätt banan, tröja med rätt typ av bomull och kanske en cykel med ett batteri är några exempel på sätt för moderna människor att visa sina högt satta moraliska värderingar. I teknikbranschen har de senaste åren dominerats av ett stort skifte. Det utmålar de stora techbolagen som de stora moraliska skurkarna. De förstör demokratier och spionerar på oss med kapitalismen som sitt enda intresse. Dagens debatt om teknikföretagens roll i samhället är en intressant svängning bort från en tidigare starkt regeringskritisk debatt.

Edward Snowden försvinner in i irrelevans. Foto: Laura Poitras / Praxis Films

Det var bara sex år sen som Edward Snowden förändrade internationell politik och teknikbranschens insikt i hur den bidrar till myndigheters massövervakning av människor. Sedan dess har Snowden försvunnit in i en tilltagande irrelevans. Nu är det istället teknikföretagen och tekniken som är boven och det är myndigheternas uppdrag att stoppa dem. Det märks kanske tydligast i USA där de amerikanska teknikföretagen tycks ha klippkort i kongressen. Oberoende på om kritiken mot teknikföretagen är berättigad eller ej, går det inte att säga annat än att den allmänna debatten har skiftat kraftigt de senaste åren.

Försök att undvika reglering

Teknikföretagen är inte dumma. De är väl medvetna om förändringarna och nu gör de allt de kan för att möta kritiken och undvika reglering. Det märks tydligt i vilka och hur nya teknikprodukter lanseras. Teknikföretagen vill framstå som mer sunda och konsumentvänliga genom att lägga fokus på nya sekretessfunktioner och funktioner som fokuserar på så kallad ”Digital hälsa”. Google har inte bara introducerat hälsofunktioner i Android. De har till och med använt sin dominans för att tvinga tillverkare att inkludera funktionerna i alla Android-telefoner framöver. Ingen konsument ska gå utan de fantastiska åtgärder som Google gör för sina användares digitala hälsa.

Googles ”experiment” kallat Paper Phone kan vara det ultimata exemplet på ett företag som desperat vill visa hur medvetna de är om vad de kallar ”Digital Wellbeing”.

När HUI Research i dag introducerar årets julklapp, mobillådan, har de lyckats skrapa fram en pryl som folk kan köpa för att visa hur medvetna de är om det senaste populärt moraliska tyckandet. Jag skriver ”skrapat fram” eftersom mobillådan knappast är en pryl som har fått något stort uppsving under året. Den är så opopulär att Google inte ens känner till den som en sökterm värd att ha statistik för i sökverktyget Google Trender.

Årets julklapp är lustigt nog inte det långfinger mot teknikjättarna som vissa kanske ser den som. Den är en tacksam symbol för teknikföretagen att peka på för att visa att reglering inte krävs. Den är exakt den symbol som teknikföretagen desperat försöker få folk att anamma för att stoppa kritiken. Den spelar teknikföretagen i händerna. På det sättet är den en julklapp som säger något om sin samtid.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

14 + åtta =