Smarta klockor som produktkategori har kanske inte blivit den stora succé som företag så som Google, Samsung och Apple hade hoppats. Nu verkar dock intresset öka snabbt. Försäljningen ökade med nära 50 procent på bara ett år enligt en ny rapport.

Domineras av Apple

När Apple lanserade Apple Watch för drygt fyra år sen sågs den av många som det riktiga startskottet för smarta klockor-kategorin. Företag så som LG och Samsung hade lanserat ett fåtal produkter innan dess. Även i efterhand är det dock uppenbart att det var Apple Watch som verkligen drog igång kategorin. Apples dominans är tydlig än i dag. Enligt analysföretaget Counterpoint står Apple för 35,8 procent av den globala försäljningen när de räknar antal sålda klockor. Med relativt dyra produkter står de sannolikt för en ännu större del av intäkterna.

Hela kategorin går starkt

På andra plats ligger Samsung som som såg en stadig tillväxt under det senast året. Även Huawei har gått från en mycket liten andel till lite mer substantiella 2,8 procent. Oberoende på de individuella företagens marknadsandelar är den kanske mest imponerande statistiken att den globala försäljningen ökade med 48 procent från första kvartalet 2018 till första kvartalet 2019. Det betyder att till exempel Samsungs utökade marknadsandelar gav dem en faktisk försäljningsökning på runt 127 procent.

smarta klockor

Det finns ingen enskild orsak att peka på för att motivera den starka tillväxten. Det går givetvis att påpeka att den procentuella förändringen kan verka stor om de faktiska siffrorna har varit låga sedan tidigare. Faktumet att smarta klockor har funnits på marknaden i runt fem år visar dock att en helt omogen produktkategori kan vara hela sanningen bakom ökningen. Mer mogen teknik med fler faktiska fördelar skulle kunna vara en förklaring. Längre batteritid skulle till exempel kunna vara en förklaring till att fler konsumenter ser smarta klockor som ett alternativ. En annan förklaring skulle kunna vara att fler konsumenter går från att använda enklare aktivitetsmätare till smarta klockor. Oberoende på anledningen är det uppenbart att smarta klockor som kategori växer snabbt.

Källa: Counterpoint

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

fem × tre =