För ett knappt år sedan gjorde Nordichardware en granskning av prissättningen på den svenska premiummarknaden för smartphones. Nu har Surfa tagit en titt på nya siffror för 2015 och trenden är uppenbar: priserna på marknadens premiumprodukter fortsätter att stiga kraftigt.

Artikeln som publicerades av Nordichardware under början av förra året studerade de rekommenderade priserna för fem av den svenska marknadens största smartphonetillverkare. De tillverkare som studerades var Samsung, Apple, HTC, LG och Sony. Nu har vi på Surfa hämtat in data för 2015 års modeller och inkluderat den i den data som den tidigare artikeln baserades på. Modellerna som vi har inkluderat i mätningen är de billigaste varianterna av Samsung Galaxy S6, Apple iPhone 6S, HTC One M9, LG G4 och Sony Xperia Z3+. De nya siffrorna visar att priserna fortsätter att öka kraftigt. Det genomsnittliga rekommenderade priset för marknaden ökade med 801 kronor på bara ett år. Priserna steg alltså med 12,96 procent på bara ett års tid. Det genomsnittliga priset för den billigaste varianten av tillverkarnas flaggskepp var 6 980 kronor under 2015.

23,6 procent på fem år

De kraftiga ökningarna i pris är svåra att motivera på den svenska marknaden. Enligt SCB:s Konsumentprisindex ökade prisnivån från 2010 till 2015 med 3,59 procent. Under samma period har de rekommenderade priserna för flaggskeppstelefoner ökat med 23,6 procent, enligt Surfas siffror.

smartphonepriser_2016Samtidigt har allt fler tillverkare satsat på ännu dyrare modeller som kostar mer än de traditionella flaggskeppen. År 2014 introducerade Apple sin Plus-serie och Samsung har sålt produkter i Galaxy Note-serien och senaste Galaxy S6 Edge+ som i vissa fall kostat flera tusen kronor mer än det traditionella flaggskeppet. Dessa dyrare modeller har inte inkluderats i Surfas statistik.

Billiga modeller

Flera tillverkare har under samma mätperiod visat att det går att tillverka billiga smartphones. Huawei med sitt billiga Honor-varumärke har börjat etablera sig i Sverige och Lenovo-ägda Motorola har visat att de kan sälja relativt billiga produkter som kan konkurrera med betydligt dyrare modeller. Det verkar med andra ord som om den svenska marknaden har utrymme för dyra lyxmodeller samtidigt som vissa tillverkare försöker konkurrera med billigare modeller.

Vad tycker du om de ökande priserna? Kommentera gärna nedan!

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

18 − eight =