Smartphonebranschen håller på att ta ikapp från ett dåligt fjolår. Under årets andra kvartal ökade försäljningen med 12 procent, i jämförelse med samma period förra året. Detta rapporterar analysföretaget Canalys. Rapporten bekräftar också att Xiaomi var världens näst största mobilvarumärke för första gången – större än Apple.
83 procent tillväxt på ett år
Den nya rapporten visar antal sålda exemplar av smartphones globalt. Siffrorna kommer från uppskattningar och inte från faktiska siffror från tillverkare. Rapporten visar i alla fall att Xiaomi växer extremt snabbt just nu. Företagets försäljning ökade med 83 procent under samma period som Samsungs tillväxt var 15 procent och Apples var 1 procent. I toppen är det förhållandevis jämnt med Samsung på 19 procent, Xiaomi på 17 procent och Apple på 14 procent av den globala marknaden. Det är samtidigt värt att notera att Q2 ofta är ett relativt svagt kvartal för Apple, som har stora delar av sin iPhone-försäljning under årets första och sista kvartal.
Indelningen som Canalys gör av varumärken kan vara förvirrande. Oppo och Vivo är visserligen två olika varumärken men ägs av samma bolag, i likhet med till exempel Poco, som ägs av Xiaomi. Oppo och Vivo ägs av BBK Electronics, som alltså har 20 procent av marknaden, mer än Samsung. BBK Electronics nådde milstolpen som världens största smartphonetillverkare under årets första kvartal. Det gör alltså Xiaomi till världens näst största smartphonevarumärke, och världens tredje största tillverkare.
Xiaomi växer i flera delar av världen. I Latinamerika ökade företagets försäljning med 300 procent medan Afrika stod för en ökning på 150 procent och Västeuropa ökade med 50 procent, i jämförelse med samma period förra året.
Källa: Canalys