I en rapport från nätverksbolaget Sandvine analyseras mobilanvändares användning av mobildata under 2018. Rapporten gör det klart att YouTube dominerar den europeiska marknaden och att varken Facebook eller Netflix kommer i närheten.
Tre gånger större än Netflix
Rapporten fokuserar på hur mycket data som konsumerats av mobila konsumenter. Rapporten innehåller data från flera delar av världen där Europa är den minsta regionen som inkluderar Sverige. Siffrorna visar tydligt att YouTube har en stor andel av konsumenters uppmärksamhet. Det hjälper givetvis att YouTube är en data-tung typ av tjänst men även när den jämförs med tjänster så som Facebook video och Netflix, ligger YouTube långt före. Faktum är att YouTube har en tre gånger större andel av den totala dataanvändningen än Netflix, trots att de levererar samma typ av innehåll.
En annan intressant detalj i rapporten är faktumet att Facebook Messenger är kraftigt överrepresenterat i Europa. Meddelandetjänsten kommer inte ens med på topp tio-listan för uppladdning globalt men ligger på fjärde plats i Europa. Whatsapp är visserligen en ännu mer populär tjänst men den har också ett starkt globalt användande.
Det är svårt att veta exakt vad konsumenter lägger sin tid på med sina mobiler. Inom smartphonevärlden har dock avlånga skärmar bland annat skapat en diskussion om vad konsumenter använder sina skärmar till och vilken typ av video de föredrar. Sandvine-rapporten visar tydligt att YouTube-videos står för en stor del av konsumtionen. Det är intressant eftersom YouTube, till stor del, består av videos i det klassiska 16:9-formatet medan tjänster så som Netflix prioriterar mer nyligen populära format så som 18:9-formatet. Instagram råkar dessutom vara den näst mest datakrävande tjänsten, som i sin tur gjort sig känt med kvadratiskt innehåll.
Mobilen är speciell
Rapporten illustrerar också hur konsumenter har helt skilda konsumtionsvanor i mobilen i jämförelse med datorer, smarta TV-apparater och andra Internet-uppkopplade enheter. Det illustreras kanske bäst av faktumet att Netflix står för nära 15 procent av datanedladdningen globalt. Det ger Netflix förstaplatsen globalt och säger något om hur YouTube har lyckats att nå ut till specifikt mobilanvändare.
Källa: Sandvine