Apple AirTag är namnet på Apples första spårningsbricka, ofta kallad tracker. Brickorna ska hjälpa användare att hitta plånböcker, väskor, nycklar och mycket mer med sin och andras iPhones.

Apple AirTag kan beskrivas som en konkurrent till etablerade produkter såsom Tile. De är små brickor som inkluderar ett batteri och flera trådlösa sändare. Brickorna kan kommunicera med iPhones via Bluetooth men har även ett inbyggt U1-chip för att kommunicera med UWB-teknik. UWB-tekniken ska göra Apples spårningsbricka mer exakt än konkurrenterna i sin positionering med teknik som finns i iPhone 11- och iPhone 12-serien. Apple är inte först med att presentera spårningsbrickor med UWB-teknik, eftersom Samsung redan har presenterat en liknande modell, men ser ut att bli först ut på marknaden.

Apple Hitta-nätverk

AirTag lanseras efter introduktionen av Apple Hitta-nätverk, som öppnar upp för prylar från andra tillverkare att lokaliseras med Apple iPhones. Det inkluderar till exempel cyklar från VanMoof och konkurrerande spårningsbrickor från Chipolo. Med Apple Hitta-nätverk kan alla iPhones kollektivt samla in platsdata om kompatibla spårningsbrickor. Det betyder att AirTags kan lokaliseras av sin ägare, även om ägaren inte är i närheten och spårningsbrickan inte inkluderar någon GPS. Tack vare den höga andelen iPhone-användare i till exempel Sverige, väntas Apples nätverk ha betydligt bättre täckning än etablerade nätverk från till exempel Tile.

Brickorna har faktiskt viss kompatibilitet med Android. När en bricka har hittats kan NFC användas för att öppna en webblänk som visar information om ägaren, som ägaren frivilligt lagt upp. Denna funktion fungerar med både iPhone och Android.

Spårningsbrickor från Apples konkurrenter kostar i regel 200–300 kronor. Apple kommer att sälja sina brickor i paket med fyra brickor för 1 200 kronor eller en för 350 kronor. Lanseringen sker den 30 april.

Källa: Apple

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

13 + 2 =