Apple har tagit emot hård kritik i flera år från företag och aktivister i den så kallade right-to-repair-rörelsen. Företaget har bland annat kritiserats för sina aktiva försök att hindra tredjeparts-reparatörer att reparera iPhones. Nu öppnar Apple upp för att även tredjeparts-reparatörer ska få tillgång till Apples komponenter och verktyg.

Kräver kostnadsfri certifiering

I ett pressmeddelande meddelar Apple att de nu lanserar ett nytt program som ska ge tredjepats-reparatörer samma tillgång till komponenter och verktyg som så kallade Apple-auktoriserade serviceställen. Det enda kravet sägs vara att reparations-företag bara ska få tillgång till komponenter, utrustning och information om de har minst en anställd certifierad reparatör. Genom det nya IRP-programmet (Independent Repair Provider) ska reparatörer kunna certifiera sig i en ”enkel och kostnadsfri” process. Efter det ska de få tillgång till samma komponenter och verktyg som Apple-auktoriserade serviceställen redan har.

Det nya programmet är tänkt att ge konsumenter fler platser att laga sin iPhone och kan potentiellt öppna upp för reparationer som Apple inte är villiga att göra. Till skillnad från Apple-auktoriserade serviceställen och Apple-butiker, kommer tredjeparts-reparatörer inte kunna hantera garantiärenden. Reparationer ska dessutom inte kunna täckas av Apple Care. Programmet bör dock kunna låta konsumenter till exempel byta ut spruckna skärmar eller gamla batterier i äldre mobiler, utan att behöva ta sig till en Apple-butik.

Kan lösa långtgående problem

Problem som kan uppstå när ett batteri byts ut av någon annan än Apple.

Det nya programmet bör kunna lösa vissa problem som tredjepearts-reparatörer har haft med iPhone-reparationer tidigare. Problemen har till exempel varit fingeravtrycksläsare som slutar fungera efter skärmbyten eller batterier som inte visar någon hälsodata efter ett batteribyte som inte utförts av Apple, även om genuina komponenter har använts.

Apple säger att de redan har testat programmet med 20 företag i Nordamerika, Europa och Asien. Nu lanseras alltså programmet lanseras på bredare skala, till en början i USA. Det finns inga detaljer om när eller hur programmet skulle kunna expandera utanför USA.

Källa: Apple

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 × tre =