Efter år av problem med tredjepartsreparatörer och lobbyism för att stoppa lagstiftning om tillgänglighet för reparation, bekräftar i dag Apple att de planerar att sälja komponenter och verktyg till konsumenter för reparation av iPhones.

I ett pressmeddelande meddelar Apple att de planerar att lansera en online-butik med reservdelar för konsumenter. Över 200 reservdelar och verktyg ska finnas tillgängliga för iPhone 12, iPhone 13 och Mac-datorer. Till en början ska konsumenter få tillgång till komponenter för att byta ut bildskärmar, batterier och kameror. Apple skriver att de börjar med komponenter som krävs för de vanligaste reparationerna. Tillsammans med de nya komponenterna ska Apple alltså sälja verktyg som krävs. De kommer också att tillgängliggöra information och manualer som konsumenter bör läsa för att genomföra reparationerna.

För teknikkunniga

Apple är noga med att påpeka att de kommande komponenterna är tänkta för konsumenter med kunskap om elektronik och reparation.

”Self Service-reparation är avsett för enskilda tekniker med kunskapen och erfarenheten att reparera elektroniska enheter. För de allra flesta kunder är det säkraste och mest pålitliga sättet att få en enhet reparerad att besöka en professionell reparatör med certifierade tekniker som använder Apples originaldelar.”, Apple PR.

Apple har sedan tidigare expanderat tillgängligheten för reservdelar genom att sälja dem till tredjepartsreparatörer. De har dock kritiserats för att kräva långtgående kontroller av reparatörer, även flera år efter att samarbeten har avslutats. Det nya initiativet kan ge konsumenter kraftigt expanderad tillgänglighet. Det visar på en helt annan inställning till reparationer än vad Apple visat prov på tidigare.

Lanseringen av de nya reservdelarna kommer att ske i USA med start under början av nästa år men ska expanderas under 2022. I nuläget är det oklart hur dyra komponenter och verktyg kommer att vara. Med försäljning till konsumenter kommer Apple i alla fall att öka sina betyg i till exempel det franska index-system för reparation.

Källa: Apple

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

femton − tre =