Frankrike har ett unikt system för att sätta betyg på produkters reparerbarhet. Du kan läsa om systemet i vårt nyligen publicerade reportage. Nu har Apple släppt betyg för sina iPhones och MacBooks, som omfattas av franska lagstiftning. Betygen visar på minimala förbättringar över tid.

Liknande betyg mellan modeller

För produkter som säljs aktivt sträcker sig det franska systemet mellan 5 och 10 i poäng. Apple har dock valt att inkludera produkter som inte längre säljs och som inte har fått något betyg för pris på reservdelar. Det gör att flera modeller har fått ovanligt låga betyg. Bland de produkter som har betyg i alla bedömningskategorier, finns till exempel iPhone 12-serien, den andra generationens iPhone SE och iPhone 8. Bland dessa modeller är de totala betygen mycket lika. iPhone 12-serien har fått 6 av 10 medan andra iPhone SE har fått 6,2 och iPhone 8 har fått 6,6.

Totalbetyg enligt det franska systemet. Produkter med under fem i betyg saknar underbetyg för pris.

Apples betyg är väntade. Betygen är inte höga men är högre än flera konkurrenter. Det finns å andra sidan relativt få betyg från smartphonetillverkare. Samsungs är en av få som har publicerat betyg på sina telefoner. Galaxy S20 har fått 5,7 i betyg medan Galaxy S21 har fått betydligt högre 8,2 tack vare en design som gör den enklare att reparera samt bättre tillgång och priser på komponenter.

Betygskort för Apple iPhone 12 Pro Max.

Apple har genomfört flera förändringar i relation till reparerbarhet de senaste åren. De har till exempel öppnat ett program som låter tredjeparts-reparatörer få tillgång till komponenter för reparation. Sådan typ av tillgänglighet gynnas i det franska systemet. Apple har dock flera punkter att förbättra. Samsung får till exempel högre betyg för hur enkelt det är att demontera produkten och för hur få verktyg som krävs.

Källa: Apple

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 + 11 =