Under de senaste dagarna har webben kryllat med rapporter från iPhone-användare om att deras telefoner kraschar när de försöker klicka på vissa länkar. Apple sägs ha listat ut vad problemet är och en uppdatering är på väg.

1 000 gånger för stora filer

iOS 9 lanserades under förra hösten och introducerade en ny funktion som gör det möjligt för användare att klicka på länkar i Safari, Epost-appen eller andra appar och skickas direkt till en installerad app som överensstämmer med den länken. Ett klick på en länk i ett epost-meddelande som leder till Netflix kan exempelvis öppna en sida i Netflix-appen istället för att skicka användaren till en Netflixs webbplats i Safari.

Nu verkar det dock som om vissa apputvecklare inte riktigt kan hantera den funktionen som de borde. Hotellbokningssajten Booking.com uppdaterade exempelvis nyligen sin app efter att ha upptäckt att deras iOS-app hade ett register över länkar som var 4 megabyte stort när det egentligen borde varit 4 kilobyte stort. Appens länkregister var alltså 1 000 gånger större än det borde varit. Det gjorde att när iOS-användare klickade på en Booking-länk överbelastades telefonen och den kraschade.

iphone_5C_iOS_7Uppdatering på väg

Det är oklart exakt hur många appar som lider av länkproblemet men Apple har officiellt bekräftat att det är ett problem som de känner till. Enligt företaget kommer problemet att lösas i en kommande uppdatering av iOS. Innan uppdateringen släpps finns det dock inte så mycket som du som konsument kan göra åt det. Det enda du kan göra är att se till att dina appar är uppdaterade så att apputvecklare som känner till problemet har möjlighet att åtgärda det så snart som möjligt.

Eftersom länkfunktionen introducerades vid lanseringen av iOS 9 har det ingen betydelse vilken version av iOS 9 du använder. Det är dock viktigt att du uppdaterar din telefon när det finns uppdateringar tillgängliga eftersom de kan lösa funktionella och säkerhetsrelaterade problem.

Apple har inte bekräftat när uppdateringen av iOS 9 kommer att släppas men problemet är troligen så allvarligt att företaget kommer att försöka få ut den så snart som möjligt.

Källa: 9to5Mac

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 + 15 =