Det finns ett flertal problem som kan dyka upp mellan smarta klockor/aktivitetsband och Android-mobiler. Det är särskilt vanligt med Huawei och OnePlus-mobiler som kommer konfigurerade för att spara energi. Problemet är att notiser inte dyker upp som de ska och att data inte alltid synkroniseras som de ska.

Aggressiv som standard

Problemet är relaterat till ett inbyggt system för resurshantering som finns i Android. Det uppstår särskilt ofta med både Huawei- och OnePlus-mobiler eftersom de har lite mer aggressiva standardinställningar. Medan till exempel Android One låter dig som användare sätta begränsningar på appars bakgrundsanvändning, har både OnePlus och Huawei denna inställning aktiverad som standard för alla appar.

Inställningen ser lite olika ut för olika mobiler. Om du dock har problem med att du till exempel får några notiser till din smartklocka från din Android-mobil kan denna inställningen hjälpa dig mycket.

Huawei

Om du har en Huawei-mobil behöver du göra så här: Gå till Inställningar —> Batteri —> Programstart. Klicka nu på knappen bredvid ”Hantera allt automatiskt” för att stänga av all bakgrundshantering av dina appar eller bara för den app som du använder tillsammans med din klocka.

 

OnePlus

OnePlus är lite luriga eftersom de har bytt namn på sin funktion de senaste åren. Nu ligger den i alla fall under Batteri i Inställningar. Där finns en funktion som kallas Batterioptimering. Här visas en lista över tillgängliga appar. Leta reda på appen för din smartklocka och klicka på den. Byt sedan till Optimera inte. Om det mot all förmodan inte skulle fungera kan du behöva gå tillbaka till inställningarna och klicka på de tre små prickarna längst upp till höger. Där hittar du Avancerad optimering. Se till att den inställningen är avstängd.

Nu borde din smartklocka fungera precis som den ska. Notiser ska komma in  och klockan ska kunna skicka data till den medföljande appen helt utan problem. Ändringen som vi gjorde kan påverka din mobils batteritid. Om din batteritid skulle bli dålig kan du behöva aktivera den igen men notiser kommer troligen sluta fungera igen.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

nitton + två =