I Frankrike händer något unikt. Här har right-to-repair-rörelsen kommit längre än någon annanstans i världen. Förändringarna drivs av politiken och av ny lagstiftning från 2019 som bland annat förbjuder förstöring av fungerande elektronik och som inför utbildning i skolor om hållbar konsumtion. För konsumenter finns sedan årsskiftet även ett system som sätter en siffra på hur reparerbara smartphones är.

Betyg som förändrar branscher

Många konsumenter är väl bekanta med energimärkning på elektronik-produkter. Skalan som går från G till A syns ofta på kylskåp, tvättmaskiner, glödlampor och TV-apparater. Systemet bakom skalan kommer från EU och har fått stor betydelse för flera branscher. Det har till exempel uppmuntrat tillverkare att effektivisera sina produkter för att locka kunder med låga energikostnader och en känsla av att göra något positivt för miljön. Betygen har också tvingat tillverkare av tvättmaskiner att till exempel minska vattenanvändning vid sköljning, vilket har lett till att många tvättmaskiner som nu behöver köras med extra sköljningsprogram för att ge bra resultat. Energimärkningen är alltså allt annat än felfri men det är uppenbart att den har gett effekt.

Med en miljö-fokuserad EU-kommission har diskussioner om ett nytt betygssystem dykt upp på den politiska kartan. Denna gången handlar det inte om energi och vatten. Det är istället reparerbarhet och hållbarhet som står i fokus. Inför planeringen av ett EU-system är allas blickar vända åt Frankrike, som har gått före EU i frågan. ”Indice de réparabilité” är designat för att tydligt berätta för konsumenter hur enkelt det är att reparera elektronikprodukter. Systemet gäller i nuläget bara för ett fåtal utvalda produktkategorier: tvättmaskiner, TV-apparater, gräsklippare, laptops och smartphones. För varje produktkategori har branschen utvecklat ett eget beräkningssystem som ska anpassas efter de behov som finns för konsumenter.

Inte perfekt, än

Medan energimärkningen sträcker sig från G till A, sträcker sig det franska reparationssystemet från 5 till 10. Den underliga skalan är resultatet av ett lite underligt poängsystem. Varje produkt kan nämligen få upp till två poäng i fem olika bedömningskategorier. Den lägsta poängen är dock alltid ett per kategori, i praktiken. Det sätter ett golv på totalt fem poäng. När vi pratar med Maarten Depypere, som jobbar för reparationsföretaget iFixit och som har varit med vid utvecklingen av det franska systemet, medger han att golvet på fem poäng är ett av flera svagheter med den första utgåvan av systemet. Han säger samtidigt att han är nöjd med systemet och med de förändringar som det redan verkar ha skapat.

Samsung är en av relativt få smartphonetillverkare som har satt betyg på sina smartphones – trots att lagen kräver det för alla produkter som säljs på marknaden. Maarten säger att det beror på den korta förberedelsetid som gavs till branschen. Han säger att det finns en oskriven överenskommelse från myndigheter om att se mellan fingrarna under systemets första år. Samsung har i alla fall varit snabba med att publicera sina poäng och företagets senaste modeller har betydligt högre poäng än sina föregångare. Galaxy S20 har fått 5,7 poäng, medan Galaxy S21 har fått 8,2. Det är en stor förändring och bakom siffran finns verkliga nyheter. Galaxy S21 har fått ett lite högre betyg tack vare en design som ska vara lättare att demontera. De största förändringarna kommer dock från annat än hårdvarudesign. Samsung har sänkt priser på reservdelar och ökat tillgängligheten av komponenter.

Betygskortet för Samsung Galaxy S21.

Bedömningskategorier

  1. Dokumentation – vilken information finns om hur reparationer kan genomföras, om vilken utrustning som krävs, hur kretskort är designade med mera?
  2. Demontering – hur många steg krävs, vilka verktyg krävs och hur är komponenter monterade för att demonteras?
  3. Tillgänglighet – vilka reparatörer och konsumenter kan köpa komponenter, i hur många år och hur snabbt väntas de levereras?
  4. Pris – hur mycket kostar den dyraste komponenten och hur mycket kostar komponenter i genomsnitt i relation till produktens fullpris?
  5. Produktspecifik – för smartphones: vilken information ges om mjukvaru-uppdateringars innehåll, vilken teknisk support erbjuds och hur kan enheter återställas till fabriksinställning?

 

Billiga och tillgängliga reparationer

Med de betyg som Samsung har satt på sina senaste produkter utlovas hög tillgänglighet av reservdelar samt imponerande priser. Med en fullpott i pris-kategorin menar Samsung att den dyraste komponenten som kan repareras i S21 inte kostar mer än 10 procent av produktens normala fullpris. Det är exceptionellt. Det betyder att en bildskärm för Galaxy S21 kostar som mest runt 1 000 kronor. Det kan jämföras med en bildskärm för Galaxy S20, som ofta kostar runt 3 000 kronor i Sverige. Ett lägre pris för bildskärmar kan möjligen kompenseras av högre priser på andra komponenter. Systemet inkluderar dock också ett poäng för komponenters genomsnittliga pris. Tillverkare kan alltså inte leka för mycket med sina priser, utan att det påverkar slutbetyget.

Det finns gott om kritik mot det franska systemet. Tillverkare har uttryckt skepsis mot de invecklade betygskort som visas för konsumenter och förespråkare erkänner att poängen troligen inte är särskilt väl kalibrerade. Det finns kort sagt en överhängande risk att betygen inte blir så meningsfulla som skaparna hade hoppats. Dåliga betyg var dock en väntad konsekvens och planer finns redan på att utvärdera systemet och kalibrera om det.

Testkanin för hållbarhetsfokus

Utöver en framtida kalibrerad version, finns förhoppningar om att inkludera fler faktorer i betyget. Ett mål är att baka in ett betyg för produkters stryktålighet. Det väntas bli aktuellt om tre år. Hur betyget för stryktålighet ska definieras är fortfarande oklart. Frankrike verkar dock fortsätta vara ett av världens mest progressiva land för right-to-repair-rörelsen. Intressant nog drivs rörelsen inte genom reparationstvång eller lagstiftning om hårdvarudesign och komponenttillgång, utan genom informationstvång. Målsättningen med systemet är att uppmana tillverkare att förbättra sina produkter och tjänster genom motivation, inte genom lagstiftning om hur produkter måste designas eller repareras. Även om ett liknande system i EU är en bra bit bort, kommer Frankrike sannolikt bli en utmärkt testkanin för ett större, bättre och mer betydelsefullt system som gör skillnad i fler länder.

Källor: Indicereparabilite

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

4 KOMMENTARER

  1. Detta är ju något som EU har försökt få till under lång tid och det tar väl tid att få till och kräver ju också att vi som användare efterfrågar detta.

    Jag tycker själv att en mobil skall kunna gå att installera annan mjukvara på och ha bra support för dem som utvecklar t.ex. LineageOS. Detta gör det möjligt att hålla igång en telefon längre tid efter att tillverkaren slutat uppdatera sina lurar. Hur lång tid man får uppdateringar borde också vara en faktor samt att det går att byta batteri och andra komponenter.

  2. En fråga:
    Jag undrar hur jag kan uppdaera min Samsung S7 mobil fr 2016?
    Den fungerar alldeles utmärkt för mina behov, dock har jag börjat oroa mig för om jag inte kan uppdatera säkerheten?
    Jag vill gärna ha den så länge som möjligt, Jag tycker det är helt galet med att mobiler är gjorda för att bara fungera i 2-3 år max.
    Vad kan jag göra för att öka min mobils livslängd?!
    MVH Kajsa Zachrisson

    • Det är dessvärre svårt. I vanliga fall skulle jag rekommendera LineageOS. Det kräver teknisk kunskap som jag skulle säga är bortom vad som kan väntas av normala användare. Galaxy S7 saknar tyvärr officiellt stöd. Det finns versioner som är gjorda för entusiaster, som du sannolikt kan hitta på egen hand om du har kunskaper för att installera det.
      Kort sagt finns et tyvärr inget sätt för en normal konsument att uppdatera Galaxy S7. Den kommer att fungera bra med de mest populära apparna i flera år framöver men utan säkerhetsppdateringar utsätter du dig för risk när du använder den, så enkelt är det dessvärre.
      /Joel

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

20 − five =