Att smartphones har blivit dyra de senaste åren har egentligen inte kommit som en stor överraskning. Så blir det på mogna marknader. Huvudsaken är att konsumenter har möjlighet att välja. Få klagar på faktumet att det finns bilar som kostar miljoner, så länge de kan köpa en egen bil som kostar betydligt mindre. Apple har dock valt att fokusera på relativt dyra modeller. Det passar nämligen företagets varumärke men främst deras affärsmodellen – att tjäna pengar på hårdvara. Den affärsmodellen håller dock på att förändras. Det ger utrymme för en ny typ av iPhone.
Hårdvara för tjänsternas skull
Det är ingen stor hemlighet att Apple sannolikt kommer att introducera en mindre och billigare iPhone detta året. Vi vet inte riktigt hur billig den kommer att bli. Oberoende på hur billig den blir är det dock uppenbart att Apple äntligen har en affärsmodell som passar den. Strategin går ut på att hålla så många användare som möjligt i företagets ekosystem. Målgruppen är inte längre bara konsumenter som vill köpa en dyr smartphone.
Ett återkommande svar på konsumenter som klagar på Apples höga priser har länge varit gamla iPhones. Det är ett helt okej svar. iPhone har en betydligt längre livstid än Android-telefoner, tack vare mer långtgående stöd för ny mjukvara. Det håller dock många konsumeter utanför moderna funktioner och modern prestanda. En ny iPhone med ett lågt pris skulle kunna öppna upp för en ny målgrupp, som dessutom kan utnyttja Apples nya affärsmodell till fullo.
Affärsmodellen är en väl uttalad strategi från Apple: tjänster. Tanken är att öka intäkterna per användare, istället för att fokusera på antalet sålda iPhones. Poängen med en billig iPhone skulle då inte vara att sälja fler iPhones. Poängen skulle vara att erbjuda Apples bästa tjänster till så många som möjligt och tjäna så mycket som möjligt per användare i företagets nya affärsmodell.
Bättre än Android
En billig iPhone skulle kunna ha ett mindre format, med en lite svagare och mer energisnål processor, en lite mindre avancerad kamera, sämre skydd mot vatten och billigare fingeravtrycksteknik istället för dyr FaceID-teknik. Mycket pekar på att det är en sån riktning som Apple kommer att gå under 2020. Denna gången kan Apple motivera sin nya riktning i hårdvara med en ny inriktning för tjänster. Att tjäna mindre pengar på billigare mobiler, för att tjäna mer på tjänster, är bättre än att låta konsumenter välja en Android-mobil. Det är en ny kompromiss som kan ge oss en ny typ av iPhone.