Nästan alla smartphonetillverkare gör allt de kan för att så många som möjligt ska förbeställa deras nya telefoner. Inför lanseringen av Galaxy S7 utlovade Samsung exempelvis ett exemplar av tillbehöret Gear VR till alla konsumenter som förbeställde och inför lanseringen av LG G5 utlovade LG ett exemplar av tillbehöret CAM Plus till alla som förbeställde. I många fall kan det dock vara en dålig idé för dig som konsument att förbeställa en ny telefon.

Bristande information

För att du som konsument ska få möjlighet att göra ett så bra köp som möjligt är det viktigt att du håller dig informerad. Ett informerat köp är oftast ett bra köp. Om du köper en produkt utan att veta något om den löper du risk att köpa en produkt som inte är så bra som många andra. Förbeställningar gör det så gott som omöjligt för dig att göra ett riktigt informerat köp.

När förbeställningarna öppnas för många nya produkter finns det oftast en kraftigt begränsad tillgång till bra information. Tillverkarna sprider sina budskap och listar häftiga specifikationer om hur bra deras produkter är men konsumentjournalister har inte haft tillräckligt mycket tid att utvärdera produkterna under en längre period. I många fall vet du inte vad du får när du förbeställer en telefon.

forbestall2

Rösta med plånboken

För tillverkarna är förbeställningar viktiga på många sätt – kanske främst om det senare visar sig att produkten inte var så bra som många trodde. Det är givetvis inte bra för något företag om deras produkt inte når upp till konsumenters och pressens förväntningarna men om de lyckas övertala tillräckligt många att förbeställa får de åtminstone sålt ett antal exemplar som de kanske annars inte skulle få sålt.

Som konsumenter har vi möjlighet att rösta på de bästa produkterna med våra plånböcker. Om vi betalar för produkter innan de lanseras förlorar vi den möjligheten. Visst kan vi lämna tillbaka en produkt som är riktigt dålig men bara genom att vänta en eller några veckor kan vi undvika felköp och istället rösta på den som faktiskt är bäst.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

nitton − sjutton =