Tele2 blir i dag den första teleoperatören i Sverige att lansera en ny hållare för SIM-kort, som minskar kortets storlek med 50 procent och vikten med 55 procent. Satsningen kan möjligen påverka en och annan biltelefon men ska spara stora mängder plast.

SIM förlorar fullformat från 90-talet

1996 introducerades mini-SIM-kortet, det SIM-kort som många sannolikt minns som det ”stora” kortet. Sedan dess har både micro- och nano-SIM introducerats. Nano-SIM har använts av nästan alla nya smartphones de senaste fem åren. I små mobiltelefoner har så kallade mini-SIM alltid varit standard, eftersom de ursprungliga korten var stora som kreditkort. Det fullstora formatet har ändå varit anledningen till att även dagens nano-SIM-kort levereras i en hållare i kreditkort-format. Den stora hållaren har låtit användare av till exempel gamla biltelefoner, ha fortsatt kompatibilitet. I fortsättningen får de sannolikt få användarna av fullstora kort hitta en annan lösning när de köper abonnemang från Tele2.

Det nya kortet är hälften så stort som tidigare och sägs väga 55 procent mindre. Tele2 menar att det kommer att spara företaget sex ton ny plast varje år. I förlängningen vill företaget introducera återvunnen plast till korten, som nu görs av nytt plastmaterial.

I branschen pågår samtidigt en process att introducera virtuella eSIM. eSIM är digitala kort som lagras på en särskild krets i kompatibla smartphones. Utrullningen av tekniken går dock långsamt och är bara tillgänglig i vissa flaggskeppsmodeller. Tekniken väntas bli mer tillgänglig de kommande åren men saknar fortfarande stöd från många små teleoperatörer. Det kommer med andra ord att ta många år innan fysiska SIM-kort inte alls är nödvändiga längre.

Källa: Tele2

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

4 × 5 =