Smartphonebranschen är tuff, riktigt tuff. Nu mer än någonsin. Det finns fler spelare än någonsin och branschen har för första gången sett sjunkande försäljning i flera delar av världen. För vissa har de senaste åren dock varit tuffare än för andra. Sony är en av de största förlorarna som har sett sin försäljning dyka globalt.

Xperia drar ner Sony

Affärstidningen Nikkei har tidigare rapporterat att Sony har planer på att ”upp till” halvera sin personalstyrka fram till och med 2020. Det skulle ta antalet anställda från runt 4 000 till runt 2 000 under det kommande året, enligt publikationen. Även om rapporten inte har bekräftats av Sony nekar inte företaget att det är i stora behov av effektiviseringar. Nu står nämligen mobildivisionen för en substantiell del av Sonys förluster. Under det senaste kvartalet landade Sony på en vinst motsvarande drygt 7 miljarder kronor, tack vare stora vinster från främst PlayStation. Xperia-divisionen stod samtidigt för en förlust på motsvarande 3,5 miljarder. De stora förlusterna sägs främst bero på dålig försäljning, enligt företagets senaste helårsrapport.

Sonys mobilförsäljning går definitivt inte bra. Under de senaste fem åren har företagets försäljning gått från 39,1 miljoner sålda enheter per år till 6,5 miljoner under räkenskapsåret 2018. Det är minskning med mer än 80 procent och kan jämföras med Apple som säljer i snitt runt 6,3 miljoner iPhones på två veckor under sina sämsta kvartal. Det kan samtidigt jämföra med Google Pixel som såldes i 3,9 miljoner exemplar under 2017, enligt IDC. För Sony är det ändå dystra siffror.

Antal miljoner sålda Xperia-smartphones per räkenskapsår.

En förklaring till nedgångarna är faktumet att Sony dragit sig ur flera marknader. Företaget har nu meddelat att de planerar att sluta sälja Xperia-telefoner i Mellanöstern och Sydamerika.

Norden sticker ut

Rikard Skogberg, som är nordisk PR- och produktchef på Sony Mobile, säger till Surfa att nedgången som syns globalt inte är lika tydlig i Norden, att Sony har en stabil position när det gäller distribution och att kommande Xperia 1 kommer att ha en ännu starkare plats hos återförsäljare och operatörer än tidigare flaggskepp. Han vill dock inte avslöja några försäljningssiffror.

Sverige har varit en ovanligt stark marknad för Sony. Det har troligen en del att göra med företagets tidigare koppling till Ericsson. Efter att ha gjort sig av med Ericssons ägande i företaget år 2012, har Sony också nyligen genomfört ytterligare omstruktureringar. För en månad sen meddelade företaget att Sony Mobile skulle upphöra som en enskild del av Sony och slås samman med företagets kamera- och ljud-divisioner. Nu har företaget potentiellt bättre möjligheter att utnyttja fler kompetenser inom företaget för att förbättra sina smartphones. Frågan är om det räcker för ett varumärke som uppenbart har stora problem att övervinna på smartphonemarknaden.

Källor: Nikkei, Sony (PDF)

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 − 9 =