Efter en amerikansk lansering under förra veckan presenteras i dag nya vikbara Motorola Razr för Europa. På en lansering i London i dag visades telefonen upp för europeiska journalister. Vi fick tillfälle att klämma på den ganska nytänkande mobilen och dessutom reda ut en del frågetecken.

I föregångarens andra

Motorola Razr är en vikbar smartphone som viker sin avlånga AMOLED-skärm med ett veck horisontellt över skärmen. Det gör den till den första mobilen av sitt slag. Den har en design som påminner mycket om Motorola Razr-mobiler från mitten av 2000-talet. Med det sagt är den anpassad för dagens marknad, på flera sätt. För att få plats med en tillräckligt stor skärm är den till exempel betydligt större än sin föregångare, både i sitt ihopvikt och uppvikta format. Den som hade hoppats på en riktigt liten telefon, i stil med vad vi hade för 15 år sen, får alltså inte riktigt sin hunger mättad här. Nya Razr är dock ungefär lika tunn som föregångaren, runt 14 millimeter när den är ihopvikt. Med ett format som påminner mycket om moderna smartphones, i sitt uppvikta format, är den alltså nästan hälften så stor i sitt ihopvikta tillstånd.

Det mindre formatet gör att Motorola Razr potentiellt kan hitta en publik bland användare som till exempel vill kunna få plats med mobilen i små byxfickor. Motorola menar dock att det vikbara formatet ska ha andra praktiska fördelar. Designen ska till exempel underlätta för användare som vill minimera sin smartphone-användning. Den yttre skärmen visar nämligen klockan och de senaste notiserna. Den yttre skärmen har nästan exakt samma funktioner som notiser har i andra Android-telefoner. Det betyder att mediaappar som har mediakontroller bland notiserna i Android, också kan styras från den yttre skärmen. Appar som gör det möjligt att svara direkt från notiser kan också användas från den yttre skärmen. På det sättet menar Motorola att det blir enkelt för användare att snabbt svara på meddelanden, utan att slukas av till exempel innehåll i sociala medier-appar.

Även snabbgenvägar kan styras från den yttre skärmen.

Form före funktion

Razrs egenskap att minska användarens smartphoneanvändande kan potentiellt vara lite av en efterkonstruktion. Den svarar nämligen på en kritik om batterikapaciteten i mobilen. På grund av sitt kompakta format har Motorola bara fått plats batterier med en total kapacitet på 2 510 mAh. Det kan jämföras med många telefoner på Android-marknaden i dag som vanligen har batterier på över 3 500 mAh. Motorola menar bestämt att Razr är gjord för att klara en hel dags användning. Det verkar dock kräva en lättare användning än normalt, tack vare den yttre skärmen.

Processorn är ännu en detalj som har fått ta emot kritik sedan introduktionen av Motorola Razr under förra veckan. Det Qualcomm Snapdragon 710-chipset som Motorola har valt hör snarare hemma i en 3 000 kronors-mobil än i ett dyrt flaggskepp. Motorola beskriver detta och många andra hårdvaruval som de bästa valen baserat på att form har gått före funktion vid utvecklingen. Vid utvecklingen var telefonens annorlunda format och tunna design viktigare än processorkraft. Det är en kompromiss som är värd att kritisera men den verkar vara resultatet av ett fokus på design snarare än ett sätt att snåla på komponentkostnader.

Kamera, inget fokus

Vid presentationen i London la Motorola ganska lite krut på att prata om kameran. Anledningen till det verkar vara att den helt enkelt inte är så bra. Trots att kameran sticker ut lite från telefonen verkar Motorola inte ha fått plats med en tillräckligt stor kameramodul för att erbjuda en kamera av flaggskeppsklass. En fördel med designen är i alla fall att den yttre skärmen kan användas för selfies med huvudkameran. Eftersom den yttre skärmen dock inte kan användas för att köra vanliga Android-appar, finns det också en inre kamera för videosamtal. Det är också värt att notera att Razr inte bara har en kamera på sin baksida utan två. Den assisteras av en Time of Flight-sensor som kan assistera för porträttläge med huvudkameran. Den är lite svår att se eftersom den gömmer sig under glaset bredvid huvudkameran.

En unik design

Designen är verkligen speciell. Den har många intressanta detaljer som inte nödvändigtvis är uppenbara till en början. För det första noterar vi hur platt skärmen ser ut när den är uppvikt. Motorola påpekar att det bland annat beror på ett gångjärn som består av rostfritt stål, ett ovanligt materialval för smartphones. Gångjärnet pressar delvis ner skärmen i den speciella hakan av telefonen när den viks ihop. Det gör att den kan streckas ut och hållas rak när den viks ut. En annan detalj kring den vikbara designen är faktumet att de två halvorna av skärmen vilar tätt mot varandra när den är stängd. Det betyder att det finns ett relativt litet utrymme för smuts att komma in. Vi ser samtidigt att det finns små förhöjningar som ser till att skärmen inte tar skada när den stängs.

Liten förhöjningar syns i hörnet av telefonen.

Gammal skärm i nytt format

Hållbarhet är en viktig fråga när det gäller nya typer av vikbara telefoner. Motorola säger sig ha testat telefonen till samma krav som de gör med alla andra telefoner. De påstår dessutom att designen ska vara gjord för att hålla lika länge som ”en genomsnittlig smartphone”. För att understryka det ges två års garanti. Ett problem som troligen kommer att dyka upp, utanför garantin, är dock skärmens reptålighet. Skärmen är gjord av plast och är därför lättare att repa. Den är samtidigt så gott som omöjliga att spräcka. Skärmtekniken som används i Motorola Razr är nämligen nära identisk den skärmteknik som Motorola redan har använt i flera smartphones, bland andra Motorola Moto Z2 Force. Den enda egentliga nyheten är alltså att skärmen nu byggts in i en design som faktiskt är tänkt att böjas.

Motorola Razr

När det gäller mjukvara använder Razr samma Motorola-mjukvara som vi har sett i många andra Motorola-mobiler. Det betyder till exempel att kameran snabbt kan aktiveras med två snabba rotationer av vristen och att stora delar av mjukvaran annars är ganska ren från anpassningar. Undantaget är givetvis den nya yttre skärmen som bland annat låter användaren interagera med en notis på den yttre skärmen och därefter öppna telefonen med appen från den yttre skärmen redan öppnad på den inre. En intressant detalj relaterat till det är att Motorola fortsätter att hålla en hög ribba när det gäller mjukvara. Razr lanseras visserligen med Android 9 men tack vare inkludering i Android Enterprise Recommended har den tre år av garanterade uppdateringar framför sig.

Typ redo för Sverige

En intressant intern detalj är valet av att använda eSIM för telekommunikation. Det finns ingen kortläsare över huvud taget. I Sverige kommer Motorola Razr först att lanseras av Tele2. Motorola Sveriges representanter säger dock att den kommer att säljas löst hos återförsäljare i framtiden, om än med en begränsad tillgång vid lansering. Eftersom Motorola använder Googles implementering av eSIM borde den teoretiskt sett fungera med flera teleoperatörer som har stöd för eSIM, även om Tele2 är den enda lanseringspartnern.

Under presskonferensen berättade Motorola Europas PR-ansvarige att Razr är en exklusiv produkt som kommer att lanseras delvis som en produkt i sig men också som ett sätt för Motorola att visa upp sitt varumärke. Det är en del av strategin kring telefonen som Motorola Sverige bekräftar när vi frågar. Razr är alltså inte bara en produkt som är tänkt att bära sig själv. Den är också ett sätt för Motorola att visa att de ligger i teknisk framkant. Samtidigt är det uppenbart att Motorola har ett problem i att företagets smartphones i Sverige främst fokuserar på den lägre mellanklassen eller budgetklassen.

Utrymmet mellan företagets nuvarandra produkter och Motorola Razr är stort. Motorola Moto G8 Plus lanserades till exempel nyligen för 3 000 kronor. Motorola Razr kommer att kosta 18 000 kronor. Det betyder att det troligen kommer att krävas betydligt dyrare mobiler än vad Motorola vanligen lanserar för att minska glappet och erbjuda ett alternativ för konsumenter som får upp ögonen för Motorola tack vare Razr när den lanseras i Sverige den 24 januari.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

eleven + nineteen =