När du som konsument köper olika prylar och tjänster är det oftast ganska uppenbart hur företaget som säljer produkten tjänar sina pengar. Med många teknikföretag är det inte alltid lika lätt att förstå hur det går till. Gratistjänster drivs av flera stora teknikföretag som ändå lyckas med miljardvinster varje kvartal. Operativsystemet Android är ett intressant exempel på en produkt där ägaren, Google, tjänar stora summor pengar på ett sätt som alla inte känner till.

Stora vinster trots att Android är gratis

Android är ett operativsystem som är skapat av Google men som är helt gratis för alla att använda. Vissa telefontillverkare som använder Googles tjänster i de telefoner som de säljer och som vill ha sina telefoner verifierade av företaget behöver visserligen betala en slant till Google men sökjättens stora intäkter från Android kommer från något helt annat.

android-gubbarEnligt uppgifter som dök upp på en rättegång som Google var involverad i förra månaden har Google kammat hem 31 miljarder dollar på sitt mobila operativsystem sedan det startades för mindre än tio år sen. Systemet ska ha kostat 9 miljarder att driva, vilket ger företaget en vinst på 22 miljarder dollar, i nuläget motsvarande knappt 188 miljarder kronor. Pengarna kommer från flera olika källor men främst från en stor: sökannonser.

80 procent av världsmarknaden

Nästan alla Android-telefoner har Google som sin förinställda sökmotor för webben. Eftersom runt 80 procent av världens alla smartphoneanvändare använder sig av Android genererar dessa mobiltelefoner mycket trafik till Googles sökmotor, där företaget visar sina annonser. Utöver det kammar Google hem 30 procent från alla köp som genomförs i företagets appbutik Google Play.

tjana_pengar
Annonser visas längst upp på söksidan på Google.

Eftersom sökmotorer drar in så mycket pengar betalar Google också en stor summa pengar till Apple varje år för att iOS ska ha Google som sin sökmotor. Under år 2014 betalade Google en miljard dollar till Apple för att Google skulle vara den förinställda sökmotorn på Apples populära telefoner.

Källor: IDC, Bloomberg, The Verge

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

två + 19 =