I dag meddelar Google att de köper Fitbit, företaget bakom populära aktivetetsarmband och smarta träningsklockor. Köpet kostar Google 2,1 miljarder dollar men sägs ge teknik för att utveckla Wear OS och ny hårdvara från Google.

2,1 miljarder dollar för Wear OS

Googles satsningar på smarta klockor har kommit i vågor men har aldrig riktigt legat långt upp på företagets lista av prioriteringar. Det har bland annat märkts i operativsystemet Wear OS som fått blandad kritik från bland andra Surfas smartklockexpert Andreas Bakken. Nu verkar det alltså som att Wear OS kan få en ordentlig spark i rumpan när Google investerar 2,1 miljarder dollar i ett köp av Fitbit.

Fitbit har en lång historia av att vara en av världens ledande tillverkare av smarta stegräknare och aktivitetsmätare. Företaget grundades redan 2007. Populära produkter så som Fibit One lanserades 2012 med Fibit Surge som företagets första klock-liknande produkt år 2015. År 2015 börsnoterades också Fibit och nu köps det alltså av Google.

Fitbit Versa Lite
Fibit Versa Lite är en av Fitbits senaste smarta klocka.

Även för Google-hårdvara

Fitbits smarta klockor baseras på ett egenutvecklat operativsystem, inte på Googles Wear OS. I ett blogginlägg berättar Google-chefen Rick Osterloh att företaget nu ser potential i att invetsera mer i Wear OS och till och med lansera egen Google-hårdvara. Det skulle bli en stor nyhet från Google, som hittills låtit andra tillverkare stå för Wear OS-baserade produkter.

I blogginlägget påpekar Osterloh att data som samlats in av Fitibit inte kommer att användas i Googles reklamtjänster, att användare kan välja att granska, flytta och radera sin data och att Google inte kommer att sälja Fitbit-data till någon.

Marknaden för smarta klockor växer så det knakar, trots att produktkategorin är över fem år gammal. Googles nya investering är den största hittills i branschen och visar att konkurrensen troligen kan bli allt hetare.

Källa: Google

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

fyra × 4 =