Det var ett och ett halvt år sen som Google meddelade att de planerar att köpa Fitbit. Företaget bakom några av världens mest populära aktivitetsmätare har nu fått sitt köp godkänt av myndigheter. Köpet kommer dock med en lång lista krav.

I december godkändes köpet av Fitbit av konkurrensmyndigheten inom EU. Nu har de sista godkännandena gått igenom och köpet av Fitbit är officiellt färdigt, efter en introduktion i augusti 2019. Köpet kostade Google 2,1 miljarder dollar och inkluderar alla delar av Fitbit. Det ger Google tillgång till ett företag som säljer hårdvara till konsumenter samt erbjuder digitala tjänster för att analysera hälsodata.

Frikopplar Fitbit från annonser

Google har tvingats till en lång rad löften i relation till köpet. Efter överenskommelser med EU har Google lovat att inte använda hälsodata från Fitbit för annonssyften. Data från Fitbit får inte heller kombineras med andra Google-tjänster som använder sin data för annonsering. Bortom Googles annonsverksamhet har företaget också gått med på att behålla Fitbits tjänster för tredje parter och inte medvetet försämra användarupplevelsen av andra smartklockor när de ansluts till Android-telefoner. Myndigheter i Australien har satt mycket liknande krav på Google. De löften som Google har gett till EU gäller i tio år och är juridiskt bindande under denna period.

Fitbit Sense Batteri

Google har inte varit tydliga med hur de ämnar att använda Fitbit i sin verksamhet. Google utvecklar ett eget operativsystem för smarta klockor kallat Wear OS. Utvecklingen av systemet har dock gått långsamt i flera år och Wear OS kritiseras fortfarande av många experter som ett förhållandevis dåligt system i jämförelse med flera konkurrenter. Med ett separat företag fokuserat på hårdvara, har Google potentiellt möjlighet att utveckla mer avancerad mjukvara, som är bättre anpassad till företagets egen hårdvara.

Källa: Engadget

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

18 − 3 =