Detta är en krönika. Här presenterar krönikören sina personliga åsikter.

Det är ingen hemlighet att Android är en plattform som lider av stora problem. Utöver problem med att telefoners mjukvara kan skilja sig avsevärt mellan varandra på grund av tillverkares ofta onödiga anpassningar, har vi länge tvingats brottas med problem relaterade till uppdateringar.

Medan Apple uppdaterar sina modeller kontinuerligt och i många år, har Google haft svårt att övertyga Android-tillverkare att uppdatera sina smartphones. Inte ens Googles egna produkter har alltid uppdaterats särskilt länge. Apple uppdaterar fortfarande telefoner som är mer än fyra år gamla medan Google slutade uppdatera Nexus 6 mindre än tre år efter lanseringen.

Google tar inte ansvar

Googles egna produkter har ändå alltid varit de bästa när det gäller uppdateringar i Android-branschen. Android-telefoner från andra tillverkare har sällan varit i närheten av att erbjuda den kontinuitet som Google ändå har kunnat erbjuda. Det är fortfarande inte ovanligt att Android-telefoner som säljs i butik har mjukvara som innehåller stora säkerhetshål som fixats ett halvår eller ett helt år tidigare. Många tillverkare tar inte ansvar för sina egna produkter och uppdaterar sällan.

Under de senaste två åren har vi sakta men säkert sett förbättringar i branschen. Sony och Nokia är de tydligaste ledarna. De har börjat erbjuda kontinuerliga säkerhetsuppdateringar till både dyra och billiga mobiler. Varken Sony eller Nokia är dock särskilt stora spelare och Android-marknaden i stort lider fortfarande av dålig support från tillverkare. Problemet är komplext men i grunden är det svårt att skylla på någon annan än Google. Som utvecklare av operativsystemet har Google ett ansvar för att uppmuntra tillverkare att uppdatera sina enheter och hålla dem säkra. Det är uppenbart att Google har misslyckats fatalt med det uppdraget.

År 2011 lovade Google 18 månader av uppdateringar från de största Android-tillverkarna. Det blev snabbt ett totalt misslyckande. Bilden kommer från en presentation på Google I/O 2011.

I minst tre år!

Android Enterprise Recommended
En lista över alla certifierade produkter. Klicka på bilden för att förstora.

Nu ser vi dock ett ljus i tunneln. I går lanserade Google ett nytt program som kallas Android Enterprise Recommended. Tanken med programmet är att Google ska certifiera smartphones för användning inom företag och andra större organisationer. Certifierade produkter ska kunna garantera viss prestanda och säkerhet. Utöver krav på saker så som mängd RAM, CPU-klockfrekvens och batteritid sätter Google krav på att tillverkare uppdaterar alla certifierade enheter med minst en stor Android-uppdatering och med säkerhetsuppdateringar senast 90 dagar efter de släpps. Bäst av allt är att säkerhetsuppdateringarna garanteras i minst tre år efter certifierade produkters lansering.

Android Enterprise Recommended markerar första gången i Androids historia där Google tillsammans med tillverkare kan garantera kontinuerliga och långvariga säkerhetsuppdateringar för specifika modeller. Trots det tråkiga namnet kan på programmet kan Android Enterprise Recommended mycket väl bli ett av de viktigaste initiativen i Androids historia. Det kan äntligen skapa stabilitet i en marknad av total förvirring och tomma löften.

Var är kraven för konsumenter?

Android Enterprise Recommended är givetvis inte tänkt att ha konsumenter som sin målgrupp. Det är ändå minst lika applicerbart för konsumenter som det är för företag. Även konsumenter gynnas av grundläggande hårdvaru- och mjukvarukrav. Faktumet att Google är villiga att sätta krav på Android-telefoner som är tänkta för företag utan att erbjuda något motsvarande för konsumenter är nästan förolämpande. Google är väl medvetna om vilka egenskaper som är viktiga för att Android-telefoner ska vara bra och pålitliga men de verkar hittills bara villiga att sätta kraven vid kommunikation med företagskunder.

Google skulle behöva skapa en minst lika strikt certifieringsprocess för konsumentprodukter. Även den borde sätta krav på hårdvara och mjukvara, med störst vikt på uppdateringar och säkerhet. Den skulle inte behöva vara ett krav för att använda plattformen men den skulle kunna fungera som en garanti för kvalitet och support som tillverkare kan använda i sin marknadsföring. Snälla Google. Konsumenter behöver garantier från tillverkare minst lika mycket som företag behöver dem.

Länk: Android Enterprise Recommended

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

1 KOMMENTAR

  1. Helt fel väg. Det Google borde göra är att frikoppla core-Androiduppdateringar från tillverkarnas skal/themes. Helt enkelt själva ta kontrollen över de centrala uppdateringarna, likt Apple gör.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

sjutton − 4 =