Du som gillar design har kanske irriterat dig på de nödvändiga men fula ikoner som ofta sitter på baksidan eller undersidan av moderna mobiler. Vem vill, bokstavligt talat, ha en bild på en soptunna på sin mobil? Troligen inte särskilt många. Regleringar har dock länge gjort kraven tydliga och tillverkare har varit tvungna att använda både soptunnan och CE-märket på sina mobilker . Nu ser det dock ut att finnas ljus i tunneln.

En soptunna på mobilen

Det är främst två logotyper som bovar i dagens problematik. Den ena är CE-loggan som bekräftar att en pryl är certifierad av en internationell myndighet i Europa för att nå upp till grundläggande krav på bland annat säkerhet. Den andra är en soptunna med ett kryss över som tydligt berättar att smartphones inte får slängas i soporna. Även dyra och väl designade mobiler så som Apple iPhone X och Samsung Galaxy S9+ har de ganska fula märkningarna på sina glänsande glasbaksidor.

Allt samlat på en lapp

Motorola är en av marknadens första tillverkare som har gjort sig av med märkningarna helt och hållet. Företaget har varit kreativa med sina märkningar i flera år och till exempel flyttat dem från baksidan till undersidan med telefoner i Moto Z-familjen. Med den nya Motorola Moto G6-serien är varningsikonerna inte bara flyttade. De sitter ens på telefonen längre. Istället inkluderas en liten klisterlapp som enkelt kan plockas bort av användaren. När lappen är borta är telefonen helt fri från fula myndighetsmärken.

Motorola Moto G6 Plus har en helt ren baksida, fri från myndighetsmärken.

Det är sannolikt bara en tidsfråga innan vi ser marknadens största tillverkare börja göra sina telefoner fria från fula märken. Motorola är nämligen inte ens ensamma. Även flera mobiler från Sony och OnePlus 6 saknar fula märken. Faktum är att även Apple verkar vara redo. Företagets senaste generation av telefoner saknar den motsvarande märkningen i USA. Med de till synes lättade reglerna för märkning inom EU kan vi sannolikt snart bli av med de fula ikonena en gång för alla

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

3 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

fem × tre =