Detta är en krönika. Här presenterar krönikören sina personliga åsikter.

Nummerupplysning har tidigare spelat en viktig roll i samhället. De gula sidorna var länge ett viktigt verktyg för kommunikation. I dag finns det många bra alternativ. Sociala medieplattformar gör det enkelt för konsumenter att söka och kontakta människor, utan att publicera sin adress eller sitt telefonnummer för hela världen att se. Operatörernas tidigare automatiska vidarebefodring av personuppgifter till företag så som Eniro och Hitta tjänar inte längre samma syfte. Med återkommande läckor och potentiellt katastrofala konsekvenser har förtroendet för operatörerna runnit ut och det är dags att verkligen se till att det inte kan hända igen.

Misstag med stora konsekvenser

I går kunde vi berätta om Tele2 som av misstag skickat uppgifter om namn, hemadress och privata telefonnummer till nummerupplysningssajterna Eniro och Hitta. Med 22 000 påverkade abonnenter är läckan en av de största på många år. Oberoende på antalet påverkade abonnenter är dock publicerade personuppgifter, efter uttalad vägran från konsumenten, alltid extremt allvarligt. Hemligt nummer kan användas av personer som lever under skyddad identitet, som är förföljda eller lever under hot. Bara en felaktig publicering kan med andra ord vara oerhört allvarlig. 22 000 felaktiga publiceringar garanterar i princip att någon tar allvarlig skada.

Publicering till nummerupplysningssajter är tänkt att vara frivillig. Abonnenter har alltid rätt att när som helst återkalla sitt medgivande till en operatör om delning av personuppgifter. Alla svenska operatörer har också information om hur medgivandet kan återkallas. I fallet med Tele2, och specifikt Comviq, har det funnits ett sådant system i många år och det har använts av konsumenter men det har inte fungerat. Händelsen som vi rapporterade om i går är inte en engångshändelse. Nästan exakt samma sak hände år 2016. Tele2:s kommentar var då att ”det ska inte hända”. Trots det händer det inte bara en utan två gånger inom loppet av tre år.

Comviq läckte hemliga nummer i mer än två månader

En enkel lösning

Alla kan givetvis göra fel och alla system som lagrar personuppgifter riskerar att läcka uppgifter av olika anledningar. Det finns dock sätt att minimera riskerna. Ett sätt är givetvis att dela personuppgifter med så få parter som möjligt. Desto fler parter och system som är involverade, desto större risk finns det för att något ska gå snett. Frågan kring nummerupplysning bör då vara om fördelarna överväger riskerna. Ur mitt perspektiv är svaret definitivt nej. Med tillgång till sociala medier och många system för privatpersoner att själva göra sig och sina uppgifter tillgängliga, behöver vi inte längre hjälp från operatörerna. För personer som inte vill använda till exempel Facebook går det att helt kostnadsfritt själv skicka in personuppgifter till Eniro och Hitta. Den rollen behöver inte operatörerna spela längre, särskilt inte när de uppenbarligen inte kan ta ansvar för de personuppgifter som konsumenter lägger i deras händer.

När vi frågade Tele2 varför det tog tre månader för dem att lösa problemet som hade orsakat den senaste läckan av hemliga nummer, skyllde de på ”en komplex IT-miljö”. Det finns en väldigt enkel lösning på det problemet. Stäng ner systemet. Då är det inte särskilt komplext längre. Det är dags för alla operatörer att säga upp alla samarbeten med nummerupplysningsföretagen. Samhället behöver inte operatörernas hjälp och den hjälp som de tror att de bidrar med, utsätter samhällets mest sårbara personer för stora risker. Mitt förslag är inte ens särskilt kontroversiellt. Telenor har inte delat några personuppgifter för nya prenumeranter till nummerupplysningsföretag sedan maj 2018 och dotterbolaget Vimla har aldrig gjort det sedan de startade för mer än fem år sen.

Personuppgifter delas inte
Från Telenors hemsida.

Fool me once…

När jag pratade med Post- och telestyrelsen, som granskar de svenska teleoperatörerna inom frågor så som integritet i samband med läckan från Comviq år 2016, beskrev Staffan Lindmark, jurist på myndigheten, det som att ”teleoperatörernas system fungerar väl”. Med en nystartad tillsyn mot Tele2 misstänker jag att myndighetens bild av hur väl systemet fungerar riskerar att förändras. Det har definitivt min gjort. Nu är det dags för operatörerna att se till att detta verkligen inte kan hända igen på det enda garanterade sättet: säg upp samarbetena med nummerupplysningsföretagen.

Foto: Lionel Allorge

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

five + nine =