Surfa avslöjar att Comviq-kunder som anmält sitt mobiltelefonnummer som hemligt under en period på knappt tre månader i år, kan ha fått sitt telefonnummer, namn och privata adress publicerat av både Eniro.se och Hitta.se. Detta avslöjas i en incidentrapport som Tele2 skickat till Post- och telestyrelsen.

Hemliga nummer skickades till Eniro.se och Hitta.se

Svenska teleoperatörer har sedan 2011 en skyldighet att anmäla alla incidenter som kan ha inneburit att abonnenters personliga information hamnat i fel händer. Anmälan skickas till Post- och telestyrelsen och kallas för Incidentrapporter. I en incidentrapport som skickats till Post- och telestyrelsen i augusti berättar teleoperatören Tele2 att kunder som använt företagets Comviq-app för att begära att deras mobiltelefonnummer ska vara hemligt, ändå kan ha fått sitt nummer och sin privata information publicerad på Eniro.se och Hitta.se.

I rapporten medger Tele2 att funktionen för att anmäla hemliga nummer i företagets Comviq-mobilapp inte fungerade som den skulle mellan 25 april och 16 augusti i år. Ett okänt antal anmälningar om hemliga mobiltelefonnummer registrerades inte som de skulle och information skickades därför felaktigt vidare.

comviq-hemigt-nummer-app
Anmälan om Hemligt nummer i Comviqs app registrerades inte. Kunders uppgifter kan ha publicerats av flera nummerupplysningstjänster.

Fick besked först 13 dagar senare

Tele2 har skickat ut brev till alla kunder som kan ha påverkats av felet. Det gjordes dock först 13 dagar efter att felet upptäckts. Felet i appen rättades till genom en uppdatering för både iOS och Android som skickades ut den 18 augusti, 9 dagar efter det upptäckts. Comviq rättade även till sitt system så att användare som anmält hemligt nummer genom appen fick sin ansökan registrerad. Detta skedde dock mer än två månader efter problemet först uppstått.

Namn, telefonnummer och privat adress

De kunder som begärt hemligt nummer genom Comviqs mobilapp kan fått sin adress, telefonnummer och namn publicerat på webben. Företaget rekommenderar nu att kunder som fortfarande påverkas av publiceringen av deras privata information ändrar sitt telefonnummer.

Alla kunder som tecknar ett abonnemang med Comviq går med på att deras namn, adress och telefonnummer lämnas ut till nummerupplysningstjänster. Det enda undantaget till paragrafen i avtalet är om abonnenten anmält att uppgifterna ska skyddas. Eftersom Comviqs mobila app inte fungerat som den skulle har teleoperatören troligen misslyckats med att nå upp till det krav som den sätter på sig själv i sitt avtal med sina kunder.

Antalet påverkade hemlighålls

Det är oklart hur många abonnenter som har påverkats av felet. Tele2 säger att de vet hur många som använt funktionen under perioden. Information om antalet personer har även skickats till Post- och telestyrelsen men myndigheten vill inte lämna ut uppgiften. Surfa har överklagat beslutet om att skydda uppgiften men Post- och telestyrelsen står fast vid sitt beslut. Tele2 säger att de har skickat ut brev till alla som använt tjänsten i appen under perioden men att inte nödvändigtvis alla dessa har drabbats av felet. Företaget säger också att de fortfarande utreder exakt vilka och därmed hur många som faktiskt påverkats.

Alla anmälningar om hemligt nummer går alltid direkt från konsument till teleoperatör. Det betyder att det inte finns någon siffra på hur många svenskar som har hemligt nummer eller som begär hemligt nummer varje månad.

Ovanlig händelse

Det är ovanligt att teleoperatörer misslyckas med att hålla abonnenters information hemlig. Under de senaste åren har ingen liknande rapport om ett så stort och långvarigt fel rapporterats till Post- och telestyrelsen. Det händer ändå att fel hos teleoperatörer gör att enskilda personer får sin hemliga information publicerad.

– Det har hänt vid ett antal tillfällen att fel i system har gjort att nummer tillfälligt publicerats och det är ju inte bra. Operatörerna har en skyldighet att hålla nummer hemliga. Generellt är det dock min uppfattning att teleoperatörernas system fungerar väl, säger Staffan Lindmark, jurist på Post- och telestyrelsen.

comviq-hemligt-nummer-brev
Klicka här för att läsa hela brevet.

”Det ska inte hända”

Det finns ingen information om vad konsumenter generellt använder hemligt nummer till men likt människor med skyddad identitet kan personer med hemligt nummer ha en mycket allvarlig anledning till att hålla sitt nummer hemligt. Funktionen kan exempelvis användas för att skydda personer som förföljs.

Tele2 ser allvarligt på händelsen och berättar för Surfa att de kommer att se till att det inte händer igen.

– Detta är en allvarlig händelse. Det ska inte hända, säger Malin Selander, kommunikationschef på Tele2.

 

Har du hemligt nummer?

Vi vill höra från dig som har hemligt nummer. Varför är det viktigt för dig att skydda din privata information? Berätta gärna i kommentarsfältet nedan eller skicka ett epost-meddelande till joel@surfa.se.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

sjutton + fem =