För snart två år sen skrev jag en artikel som hade rubriken ”Dubbla SIM håller på att bli standardfunktion”. Då hade Huawei erbjudit dubbla SIM i flera år och Motorola hade lanserat några av sina första produkter med stöd för tekniken. Varken Apple, Sony, LG, Samsung eller HTC hade dock hoppat på tåget än. Nu är dubbla SIM regeln, inte undantaget, och det är konsumenterna som har gjort det möjligt.
Obekväma teleoperatörer
Jag minns för några år sen när jag var på ett lanseringsevent för en ny mobil. Den svenska representanten från tillverkaren pratade med mig om hur jobbigt det var att övertala svenska teleoperatörer att dubbla SIM är en bra funktion. De svenska teleoperatörerna ville inte sälja mobiler som kunde användas tillsammans med andra operatörers SIM-kort. Sannolikheten att konsumenter skaffar SIM-kort från någon annan operatör växer givetvis markant när det finns plats för mer än ett SIM-kort i en mobil.
Tillverkaren som jag pratade med på lanseringseventet lyckades aldrig övertala någon svensk operatör om att sälja den nya mobilen med dubbla SIM-stöd. Inte den gången i alla fall. Tillverkare så som Huawei och Motorola hade dock redan börjat sälja mobiler med stöd i andra butiker. Det var redan uppenbart att det fanns en efterfrågan. När vi på Surfa skrev artiklar om mobiler med dubbla SIM-kort fick de ofta ett ovanligt stort intresse. Det berodde troligen aldrig på att hela svenska folket törstade efter funktionen, inte medvetet i alla fall. Till en början handlade det snarare om ett mindre antal personer som medvetet letade efter de få telefoner som faktiskt kunde erbjuda den ganska unika funktionen.
Dammluckorna öppnades
Dubbla SIM är egentligen inte en ny teknik. Det har funnits mobiler med dubbla SIM-stöd i årtionden och Google gav stöd åt det med Android 5.1 i början av 2015. Det dröjde dock till 2017 innan dubbla SIM exploderade i popularitet. Efter att ett fåtal modeller med stöd för funktionen hade lyckats ganska bra på marknaden öppnades damluckorna. Alla skulle helt plötsligt ge stöd åt funktionen. Till och med Samsung lanserade Galaxy Note 8 med stöd för dubbla SIM. De tillverkare som inte redan hade hoppat på tåget då gjorde det inom några månader. Sony var en av de sista stora Android-tillverkarna att erbjuda stöd. Det kom med Xperia XZ2 i våras. Nu är dubbla SIM också en standardfunktion i Sony-mobiler. Teleoperatörerna har helt enkelt fått ge upp den striden.
Det finns fortfarande ett undantag. Det är fortfarande omöjligt att använda två SIM-kort i en iPhone i Sverige. Med det sagt är iPhone XS, XS Max och XR Apples första iPhones som kommer att säljas i Kina med stöd för dubbla SIM-kort. De kommer dessutom säljas globalt med en nanoSIM-kortläsare och ett inbyggt eSIM. Det inbyggda eSIM-kortet har ingen praktisk betydelse för svenska konsumenter. Ingen svensk teleoperatör har nämligen lanserat stöd för eSIM i mobiler än. När den tekniken lanseras kommer dock, till och med iPhone, alltså ha stöd för dubbla SIM. Det ena SIM-kortet kommer bara vara virtuellt.
Medvetna beslut ger makt
Anledningen till att nästan alla nya mobiler har stöd för två SIM-kort är inte något tekniskt underverk som dök upp för något år sen. Det beror på att konsumenter har visat intresse för en värdefull funktion, att tillverkare har identifierat det intresset och att teleoperatörer har tvingats ge upp fighten om sitt monopol på SIM-kortläsaren. Konsumenter har makt att styra över små och stora saker. Genom att informeras om vilken teknik och vilka alternativ du har som konsument, kan du ta beslut som är bäst för dig. Dessa beslut kan gynna dig och kan få tillverkare och teleoperatörer att lägga större vikt på det du bryr dig om. Det kan handla om små funktioner och detaljer eller om större frågor så som reparerbarhet och pris. Dubbla SIM-kort kanske verkar som en ganska liten grej. Det är dock en funktion som jag är övertygad om att vi inte skulle ha i moderna smartphones om det inte vore för vår makt som konsumenter.
Kan man sedan i samma släde stoppa i både två simkort och ett minneskort då blir det guldstjärna från mig.