Detta är en krönika. Här presenterar krönikören sina personliga åsikter.

På gårdagens Apple-lanseringsevent presenterades iPhone 11, iPhone 11 och iPhone 11 Pro Max. Trots att iPhone står för en stor majoritet av Apples intäkter var det dock inte alls iPhone som imponerade mest. Det visar både att Apples nya iPhones inte har så mycket att bjuda på men också på de stora förändringarna inom företaget.

Förändrade förväntningar

iPhone 11 må ha ett namn som får den att låta som en uppföljare till iPhone XS. Så är dock inte alls fallet. Den är snarare en direkt uppföljare till iPhone XR. iPhone 11 genomför ett smart namnbyte som gör produktserien betydligt enklare att förstå. I efterhand ser iPhone XR ut som ett försök från Apples sida att sänka förväntningarna på vad den ”vanliga” flaggskeppsmobilen behöver vara. iPhone XR introducerade konceptet om en ”billigare” och sämre flaggskeppsmodell medan iPhone 11 nu ersätter konsumenters förväntningar på att den ”vanliga” modellen skulle vara det riktigt flaggskeppet. Det är riktigt smart.

iPhone XR beredde vägen för ett sämre flaggskepp än vanligt.

iPhone 11 har samtidigt förvånansvärt få nyheter. Skärmen verkar vara identisk med skärmen i iPhone XR. Den är unik i branschen eftersom den är ovanligt lågupplöst. Det gör Apples skryt om vikten av hög bildkvalitet i Pro-modellerna lite extra pinsam. Den största nyheten i iPhone 11 är den sekundära vidvinkelkameran, som erbjuder ett nytt perspektiv för iPhone. Den är svår att klaga på. Jag är ett fan av vidvinkelkameror och har dessutom stora förhoppningar om att Apple äntligen kan erbjuda en vidvinkelkamera som är relativt bra, medan konkurrenternas vidvinkelkameror fortfarande är ganska mediokra. Med undantag för en ny processor finns det dock inte så många andra nyheter och det gör iPhone 11 till en seriöst tråkig uppdatering. Kanske en av de tråkigaste i iPhones historia.

När ”Pro” blir estetik

iPhone 11 Pro har en ny ”Pro design”. Ett nytt glasbakstycke har en matt finish och kamerahuset är uppbyggt av samma stycke glas som resten av baksidan. Utöver det finns en ram av rostfritt stål och en framsida som är så gott som identisk med tidigare iPhones. Glasbakstycket verkar inte erbjuda någon som helst praktisk fördel. Det gör det lätt att ifrågasätta vad som gör den ”professionell”. Är Apples definition av att något är professionellt endast baserat på estetik? Det verkar nästan så. Ett sätt att göra designen mer ”professionell” i mitt tycke hade varit att integrera fler användbara funktioner för professionella användare. Vad sägs om en USB Typ C-port eller omvänd trådlös laddning? Nix. Inget sånt.

iPhone 11 Pro kamera

Den enda verkliga nyhet som Apple rimligtvis kan beskriva som professionell är kamerasystemet. Det har nu tre kameror med tre olika perspektiv. Det ger den samma funktionalitet som flera nya Android-mobiler, inklusive budgetmobiler. En demo med en tredjepartsapp visade dock hur alla tre kamerorna kan användas för att spela in video samtidigt. Det är verkligen imponerande och innovativt. Huvudkamerans nya videoläge, med utvidgat dynamiskt omfång tack vare möjligheten att fånga 4K-video med 120 bilder per sekund som sedan sparas som 60 bilder per sekund, är särskilt imponerande. För riktigt professionella användare inom videobranschen hade givetvis stöd för ett ordentligt HDR-format också varit tacksamt, så som finns i både Sony och Samsungs senaste flaggskepp. Det verkar dock iPhone 11 Pro sakna.

Apple iPhone 11 ProÄven för iPhone 11 Pro är nyheterna bortom kameran ganska små. Skärmen är visserligen uppgraderad och ser nu ut att kunna nå ljusstyrkor som vi redan sett från Samsung. Det är trevligt men ändå en relativt liten uppgradering i sammanhanget. En ny processor är imponerande ur en ingenjörs perspektiv men är inget särskilt överraskande. Den ser dessutom ut att bidra med ganska få praktiska fördelar.

Sammantaget känns iPhone 11-lanseringen som en av de mesigaste i Apples iPhone-historia. Produkterna är allt annat än mesiga. De är extrema och exkluderande. Men nyheterna är mesiga och de är till stor del tomma på innovation och praktiska fördelar för konsumenter.

De verkliga nyheterna

I kontrast till presentationen av Apple TV+, som en TV-tjänst som kostar 59 kronor för en hel familj med sex simultant streamande enheter med 4K HDR-kvalitet, är iPhones mesiga nyheter än mer mesiga. Apple Arcade som ska innehålla fler än 100 spel för ett liknande pris var ännu en trevlig nyhet. Apple Watch 5 fortsätter dessutom att dominera branschen med imponerande funktionalitet i jämförelse med konkurrenterna. En ny billig modell av iPad visar dessutom att Apple kan göra marknadsledande produkter som är tillgängliga för fler, tack vare låga priser och tydlig konsumentnytta.

”Vår populäraste iPad.” visar hur fokus på konsumentnytta i en tillgänglig produkt kan göra stor skillnad.

Bokstavligt talat allt annat än iPhone visar att Apple kan innovera, kan skapa tillgängliga produkter och göra skillnad för konsumenter. Även om iPhone 11-serien säkert är ganska bra, misslyckas den helt med att introducera verkligt nya funktioner till smartphonebranschen. iPhone 11 fortsätter istället att exkludera nya användare med extrema priser och lägger fokus på funktioner som gör den till mer av en lyxvara än till ett värdefullt verktyg som kan göra konsumenters liv bättre.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

1 KOMMENTAR

  1. ”iPhone 11 fortsätter istället att exkludera nya användare med extrema priser och lägger fokus på funktioner som gör den till mer av en lyxvara än till ett värdefullt verktyg som kan göra konsumenters liv bättre.”
    Kunde inte sagt det bättre själv. Håller fullständigt med i allt du skriver i din krönika!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

fem − 5 =