Detta är en krönika. Här presenterar krönikören sina personliga åsikter.

Under en av Microsofts största produktlansering på flera år presenterade företaget i dag bland annat två nya konceptprodukter. Det ena konceptet kallas Surface Duo och visar att Microsoft, som köpte och skrotade Nokia, har planer på att utmana smartphonemarknaden med en produkt som knappt är en smartphone alls.

Surface Duo – inte en smartphone?

Surface Duo presenteras mer som ett koncept än som en färdig produkt. Lanseringen verkar vara mer än ett år bort med en lansering under ”holidays 2020”. Det betyder att ganska betydelsefulla hårdvarubeslut inte tagits av Microsoft än. Ska Surface Duo till exempel ha en kamera på baksidan? Den frågan verkar företaget inte hittat ett definitivt svar på än. De tidiga prototyperna visar i alla fall en typ av smartphone som skiljer sig från vad vi är vana vid.

Microsoft verkar nästan inte vara villiga att använda ordet smartphone i anslutning till sin nya prototyp. Förklaringen kan vara att företagets historia kring smartphones inte riktigt är något att vara stolt över. En annan anledning kan vara att Microsoft inte ser Surface Duo som en smartphone över huvud taget. Den är något nytt: en ny typ av produkt som snarare vill vara en produktiv och portabel dator än en telefon. För Microsoft är det ett passande koncept som är väl anpassat till de företag och organisationer som blivit mer betydelsefulla kunder de senaste åren. Surface Duo visar ett koncept av en smartphone som gör det lättare att vara produktiv tack vare två stora skärmar som kan vikas ihop när de inte används.

En nisch för vikbara mobiler

Microsoft har troligen inga ambitioner om att göra den första versionen av Surface Duo till en stor hit bland konsumenter. Förhoppningen är sannolikt att skapa intresse bland företag och krävande professionella användare. Av den anledningen är till exempel beslutet att ha två separata glasskyddade skärmar, istället för en vikbar plastskärm, ett smart beslut.

Konferenssamtal och ”Strategic Planning Report” ger ett tydligt besked om den tänkta målgruppen för Surface Duo.

Suface Duo sätter fingret på vad vikbara mobiler kan ha för existensberättigande i framtiden. Inte som smartphones för massorna, utan som kompakta datorer som råkar ha stöd för röstsamtal när de behövs. På det sättet påminner visionen om framtidens vikbara smartphones mer om smartphonens föregångare, handdatorn, som hittade en publik bland professionella användare under början av 2000-talet. Även om detaljerna kring Surface Duo är få och konceptet tidigt, visar den en tydligare vision och en tydligare målgrupp för en ny produktkategori än vad vi sett från till exempel Samsung och Huaweis vikbara mobiler. Microsofts vision för vikbara mobiler kommer kanske inte passa en bred grupp av konsumenter. Det är dock en vision som har en tydligt nischad målgrupp. En målgrupp som kan vara den verkliga målgruppen för vikbara mobiler och som Microsofts redan har under sina vingar.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 × 5 =