Man skulle kunna tro att poängen med att sälja smartphones är att tjäna pengar. Det är dock inte så många företag i världen som faktiskt lyckas krama ur någon vinst ur smartphonemarknanden. Under hösten 2015 var Apple ansvariga för 94 procent av vinsterna på hela marknaden. Samsung stod för 11 procent, vilket ger en total på mer än 100 procent eftersom de flesta tillverkare förlorar pengar på sin smartphoneverksamhet. Nu har ett nytt företag visat positiva siffror.

Ovanlig vinst

Varumärket Motorola som köptes av den kinesiska datortillverkaren Lenovo för två år sen har gjort att Lenovo nu kan visa vinst på sina smartphoneverksamhet. Detta betyder dels att Lenovos ägare kan fira men också att konsumenter kan komma att gynnas av en ny stark spelare. Företag som tjänar pengar på sina produkter har också större motivation att fortsätta konkurrera i branschen. För dig som konsument betyder det att Lenovo kan bli ett starkare varumärke i framtiden som kanske kan öka trycket på de två stora smartphonetillverkarna Apple och Samsung.

statistik
Q står för kalenderkvartal. Data från Canaccord Genuity.

I Svenska Smartphoneguiden rekommenderas just nu en Motorola-produkt. Motorola Moto G 3 är en av guidens billigaste modell som ändå fungerar riktigt bra. Motorola säljer dock inte bara billiga modeller utan även betydligt dyrare modeller som kan konkurrera med även de senaste flaggskeppen på marknaden.

Motorola försvinner

Motorola blev världens första tillverkare av mobiltelefoner år 1983, så för vissa kan varumärket bära ett visst nostalgiskt värde. Ägaren Lenovo planerar dock att göra sig av med det. Kommande produkter från företaget kommer att kallas Lenovo Moto. De fyra första bokstäverna kommer alltså finnas kvar men Motorola som varumärke kommer sannolikt försvinna från butikshyllor under det kommande året.

Källa: IBT, Engadget

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here