Telia har i dag meddelat att de blir den svenska operatör som samarbetar med EU-kommissionen för att samla platsdata om mobilanvändare i syfte att kartlägga samhällsrörelser och hur de påverkar smittspridningen av Covid-19. Det är oklart hur samarbetet ska fungera.

Flera internationella teleoperatörer har sedan tidigare bekräftat samarbeten med myndigheter i syfte att analysera människors rörelser i samhället. Telenor har bland annat delat data med norska myndigheter om aktiviteter i operatörens norska telenät. I Sverige har Folkhälsomyndigheten inte visat intresse för någon sådan datainsamling. Telia har nu istället samarbetat med EU-kommissionen för att kartlägga rörelser av människor i Sverige.

Kommersiell produkt följer redan kunder

Det är oklart exakt hur datadelningen går till. Platsinformation behöver dock inte samlas in med GPS. Ungefärlig platsdata kan till exempel samlas in baserat på vilka basstationer som mobiltelefoner är anslutna till. Telia har en kommersiell produkt som kan visa stora rörelser i samhället. Denna tjänst verkar mycket riktigt använda data från mobilmaster. Telia menar att ingen data ska kunna visas på individnivå och att information om individer ändå inte är särskilt exakt. Data från Telia ska alltså bara kunna visa större rörelser i samhället.

Den data som kommissionen samlar in ska analyseras av forskningsgrupper kopplade till kommissionen. Medlemsländer ska inte få tillgång till någon data, endast resultaten och all data ska raderas efter krisen.

Det är oklart hur Telia har möjlighet att samla in, behandla och dela information om kunders plats på det sätt som beskrivs. Insamling och behandling av platsdata beskrivs inte i Telias integritetspolicy. Surfa har sökt Telia för en kommentar.

Uppdatering: I det senaste avsnittet av podden TechBubbel reder vi ut fler frågor kring Telias platsdelning. (3 april 14:25)

Källa: SR, Telia Company

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 − 10 =