Mobil.se rapporterar i dag om att Fello planerar att aktivera stöd för både Wi-Fi-samtal och VoLTE för sina kunder inom kort. Det betyder att den Telia-ägda operatören nu blir av med två stora tekniska brister som givit Halebop ett försprång sen tidigare.

Telia har två budgetalternativ till sina annars relativt dyra abonnemang. Halebop är en etablerad budgetoperatör sedan årtionden, medan Fello är en betydligt nyare spelare som Telia köpte år 2019. Fello har generellt lägre priser än Halebop men har legat efter när det gäller teknik. Även efter dagens nyhet har Halebop åtminstone en stor teknisk fördel: de har stöd för eSIM. Med det sagt har nu alltså Fello täppt till två ordentliga hål: Wi-Fi-samtal och VoLTE.

VoLTE tar röstsamtal till nutiden – vad är det?

Ny samtalsteknik gör att Fello kan erbjuda högre samtalskvalitet, bättre täckning och lägre strömförbrukning för sina kunder. Med Wi-Fi-samtal kan kunder som saknar täckning eller har dålig täckning, använda lokala nätverk för att ringa traditionella samtal. Med VoLTE kan samtal använda 4G-nät för att skicka högkvalitativa samtal över nätverk med betydligt högre bandbredd.

Fello är knappast tidiga med teknikerna. De flesta svenska operatörer har sedan tidigare fullt stöd för både Wi-Fi-samtal och VoLTE. Den enda operatör som ägs av ett nätägande bolag och som saknar både Wi-Fi-samtal och VoLTE är nu Vimla, som ägs av Telenor.

Vi har uppdaterat Abonnemangsguiden här på Surfa med nya utmärkelser och justerade betyg för Fello. Gå in och kolla efter det bästa och billigaste abonnemanget för dig just nu! I guiden kan vi mycket riktigt se att Fello listas högt i många kategorier och att Halebop har svårare att konkurrera.

Abonnemangsguiden

Källa: Mobil

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 × 5 =