+ Bra högtalare
+ Utmärkt batteritid
+ 120 Hz-skärm
- För ljus skärm vid lägsta inställning
- Inte vattentålig
Bli först att lämna ett omdöme.
Sammanfattning
Asus ROG Phone II tar ett tydligt sikte på gamers. Allt från hårdvaran och mjukvarans design till skärmteknik och högtalare är gjort för den spelintresserade. Det gör Asus ROG Phone II till en utmärkt mobil för gaming i mobilen. För sitt höga pris är den dock inte en så bra Android-mobil som vi hade hoppats. Skärmen är snabb men inte så bra på andra sätt som vi hade hoppats och kameran passar inte riktigt i klassen. När det gäller prestanda är det dessutom ett pinsamt faktum att Apples iPhones är mer kraftfulla. Om du kan acceptera det gigantiska monster som ROG Phone II är och är ute efter riktigt bra batteritid och riktigt bra högtalare, eller gillar Asus speciella tillbehör, kan ROG Phone II vara ett intressant alternativ. Vi är dock tveksamma till hur stor den publiken verkligen är.
Hårdvarudesign
Asus ROG Phone II har en speciell och tydligt gamer-inriktad design som bjuder på en hel del intressant hårdvara med fokus på funktionalitet före form. Det gör den bra på vissa sätt men också till en väldigt klumpig mobil.
Läs mer om hårdvaranAsus ROG Phone II är en speciell telefon för en speciell målgrupp. Det ger den utrymme att göra saker som få konkurrenter vågar. Det handlar om allt från val av komponenter och funktioner till design. ROG Phone II har en design i gamer-stil. Det betyder att den har industriella, tuffa och hårda drag som skiljer den från konkurrenter som ofta prioriterar enklare, mer inbjudande och kanske mer inkluderande design. Den speciella designen som ROG Phone II har är mest synlig på baksidan. Här finns ett glasbakstycke med en kantig utskuren del och kantiga dekorativa streck över glaset. Kameran omringas av ett skyddsglas som också har skarpa kanter och hörn. Till och med LED-lamporna bredvid kameran har fyrkantiga fönster som sträcker sig ut från den annars gråa baksidan.
På mitten av den mörka baksidan sitter Asus ROG-loggan. Den har en ljusgrå ton som sticker ut från den mörkare baksidan. Loggan har dock en hemlighet. Bakom den finns en uppsättning LED-lampor som sprider ett jämnt ljus från ikonen. Ljuset kan till exempel vara aktivt när telefonen används för spel, när notiser har kommit in eller när den laddar. Med full RGB-färg kan användaren själv bestämma om den till exempel ska skifta i färg eller ha en fast färg. Det ger en intressant anpassningsbarhet som få konkurrenter kan skryta med. Den passar även in i en gamingkultur som är fylld av färgglada LED-lampor.
Två extra USB C-portar?
Den utskurna delen av baksidan sägs ha ett praktiskt syfte. Den ska skapa en öppning för de interna komponenterna som ska kunna andas för bättre prestanda. Designen utnyttjas bäst med den medföljande fläkten. Den kan monteras i en tillbehörsport som sitter på telefonens vänstra sida. Här finns en USB Typ C-port och en USB-liknande port som ger både ström och andra funktioner till telefonens tillbehör. När vi sätter i fläkten pressar den in luft på baksidan av telefonen och ut längs sidorna. Det ger bieffekten att händerna får lite fläkt när telefonen hålls i landskapsläge. Fläkten har dessutom både en hörlursport och en USB Typ C-port på sin undersida. På det sättet kan vi hålla telefonen längs kortsidorna och ha inkopplade kablar som pekar neråt. Till porten finns flera andra tillbehör, så som fysiska kontroller eller till och med en extra skärm. Dessa kan köpas separat.
Den speciella porten på telefonens vänstra sida ger ovanlig funktionalitet. Den är dock också lite störande. Den hamnar lätt i vägen för fingrar som håller telefonen när vi använder den för annat än spel. Ganska vassa kanter runt porten gör den särskilt obekväm i handen. Vi är i alla fall glada att vi inte behöver ladda telefonen med porten på sidan. För vardaglig laddning finns en till USB Typ C-port på undersidan. Den är inte centrerad på undersidan, vilket gör den lite svårare att hitta än portar som sitter i mitten. Den har i alla fall fullt stöd för USB 3.1, vilket också ger stöd för till exempel externa bildskärmar. Bredvid den finns också en hörlursport och en mikrofon.
Funktion före form
Längs sidorna av ROG Phone II finns en stadig metallram. Längs höger sida finns en på/av-knapp och två volymkanppar som ger riktigt bra fysisk återkoppling. På den motsatta sidan finns en kortläsare med plats för dubbla nanoSIM-kort. Här finns alltså ingen microSD-kortläsare. Det är sannolikt inget problem för de allra flesta konsumenter, med tanke på att 512 GB lagring gömmer sig på insidan. I en så stor telefon med så många funktioner hade nog ändå en microSD-kortläsare passat bra. Särskilt till den billigare 128 GB-modellen.
Framsidan av ROG Phone II bryter mot den tydligaste trenden på dagens smartphonemarknad. Här finns en stor skärm med relativt stora skärmramar. Både under och över skärmen finns väl tilltagna ramar som gör att skärmen varken har en liten skärmflärp eller ett hål för kameran. Ramarna gör den stora telefonen ännu större men de ger också utrymme för dubbla frontmonterade högtalare.
Skärmen innebär en debut för Asus när det gäller fingervatrycksläsare. Likt de flesta konkurrenterna handlar det om en optisk läsare under skärmen. Den är ganska pålitlig och normalt snabb för sin klass. OnePlus ligger dock steget före när det gäller snabbhet. Asus ZenFone 6 är dessutom både mer pålitlig och snabbare tack vare sin mer traditionella kapacitiva läsare. Även om den optiska läsaren är häftig, är den svår att beskriva som bättre än det äldre alternativet.
Verkligen gigantisk
Vi har redan påpekat hur många funktioner ROG Phone II har och hur stor den är. Det är ändå värt att åter igen understryka hur stor den är. Den är en av de största och klumpigaste mobilerna vi någonsin testat. Den är bredare än Galaxy Note 10+, som har en ännu större skärm, och nästan två millimeter bredare än giganten OnePlus 7 Pro. Med en längd på 171 millimeter är den dessutom nästan en centimeter längre än de flesta stora konkurrenterna. Det har Asus sina stora högtalare att tacka för. Med en vikt på 240 gram är den dessutom runt 20 procent tyngre än många konkurrenter. Det märks i handen. ROG Phone II är inte en praktisk mobil. Den offrar mycket för prestanda och funktionalitet. Det uppskattar vi till viss del men det är också något vi måste påpeka så tydligt vi kan.
Det finns ett par hårdvarufunktioner som ROG Phone II saknar i jämförelse med många konkurrenter i klassen. Det ena är stöd för trådlös laddning. Det andra är en vattentät design. Med hål till insidan för fläktbaserad kylning, är en bristande vattentätning kanske inte så överraskande. Det är dock en kompromiss som gör att den riskerar mer än många andra om olyckan är framme.
Stäng
Skärm
Asus ROG Phone II är först i världen med en 120 Hz AMOLED-skärm. Tillsammans med ett kvickt touch-lager kan den svara extremt snabbt på användarens finger men också visa animationer med en imponerande kvickhet. AMOLED-tekniken erbjuder dessutom omätbart djup svärta och gott om färg. Med en maximal ljusstyrka på 620 nits är den dessutom lätt att använda utomhus. Den är dock långt ifrån perfekt. Som standard är skärmen iskallt blå och färgåtergivningen är ganska medioker. I skärmläget Filmiskt kan vi rätta till vitbalansen men färgerna är fortsatt ganska dåliga. Upplösningen är bra för spel men den når inte den nivå av detaljrikedom som till exempel Samsung kan göra. Utöver det har skärmen samma problem som Razer Phone: den kan inte bli tillräckligt mörk för att vara bekväm i mörka miljöer. Medan konkurrenter kommer ner till två nits, stannar ROG Phone II på nio.
Högtalare
Asus ROG Phone II har dubbla frontmonterade högtalare. Tillsammans producerar de ljud som vi bara kunnat drömma om från andra moderna smartphones. Den når imponerande volymer utan att få problem med distorsion, den har bra täckning bland låga frekvenser och tack vare de dubbla högtalarna har den bättre stereoåtergivning än någon annan telefon som vi har testat i år. Samsung, Apple och OnePlus är förvånansvärt nära i både kvalitet och ljudvolym med tanke på deras uppenbara underläge i hårdvara. Asus kan ändå krona sig som vinnare och blir ett intressant val för dig som vill kunna spela, lyssna på musik och poddar eller titta på film med de inbyggda högtalarna i mobilen.
Batteri
Med ett batteri på 6 000 mAh har ROG Phone II det största batteriet vi någonsin testat i en smartphone. Det ger telefonen en extrem batteritid. Normala användare kan vänta sig två dagars batteritid, även när 120 Hz-skärmen är aktiv. Mer krävande användare kan vänta sig en marginal på runt 50 batteriprocent vid slutet av en vanlig dag. Det betyder att ROG Phone II levererar riktigt bra batteritid, även när den används för krävande spel. ZenFone 6 har ännu bättre batteritid men det kan den nog tacka sin vanliga 60 Hz-skärm för. Sätter vi ROG Phone II i 60 Hz-läget ökar den sin batteritid ännu mer. Utan den snabba skärmen försvinner dock en stor del av värdet med telefonen. Oberoende på skärmläge är i alla fall batteritiden enastående bra i ROG Phone II.
Kamera
Med samma typ av kamera som Asus ZenFone 6 har ROG Phone II en ganska bra kamera. Det hade åtminstone varit sant om den kostade hälften så mycket som den gör. Det gör den skaplig för användare som inte bryr sig så mycket om kameran men ganska medioker för sin klass.
Läs mer om kameranROG Phone II har samma typ av kamerasystem som ZenFone 6. Den har alltså en populär 48 megapixelsensor från Sony. Sedan vi testade ZenFone 6 verkar Asus ha förbättrat kamerans skärpa något. Den är förbättrad men ligger fortfarande steget efter Xiaomi, som lyckas erbjuda högre detaljrikedom. Det är lite pinsamt när ROG Phone II kostar mer än dubbelt så mycket som Xiaomis mobil. Den bristande detaljrikedomen från huvudsensorn är också lite extra synd eftersom Asus inte har inkluderat någon separat zoom-kamera.
I mörka miljöer presterar den precis som väntat. I jämförelse med moderna flaggskepp så som Sony Xperia 1 är den helt chanslös. Med tanke på kamerahårdvaran ligger den dock helt i linje med var den borde. Det finns kort sagt inte så mycket att rapportera. Skillnaderna mot ZenFone 6 är minimala, av förklarliga skäl.
En bredare vy
Den sekundära vidvinkelkameran är inte särskilt bra. Det beror dock inte på att den är ovanligt dålig. Den har nämligen ett ganska brett dynamiskt omfång och betydligt bättre detaljrikedom än många konkurrenter. Sony Xperia 1 är ännu bättre men om ribban ligger på att jämföra med hälften så dyra mobiler så ligger den bra till.
När det gäller video ser vi inga märkbara skillnader i jämförelse med ZenFone 6. Den har bra stabilisering, trots optisk bildstabilisering. Eftersom kameran bara är riktad bakåt kan den dock inte användas för så bra selfievideos som vi kunde filma med ZenFone 4. Den har istället en enkel selfiekamera som tyvärr inte kommer i närheten av ZenFone 6 när det gäller detaljrikedom eller prestanda när ljuset tryter.
Stäng
Mjukvara
ROG Phone II har en enkel och avskalad mjukvara. Den saknar dock ett koherent designspråk. Det får den att kännas lite ofärdig. Vissa ROG-unika funktioner fungerar bra och passar bra med hårdvaran men andra är kluriga att hitta och förstå.
Läs mer om mjukvaranMjukvaran i ROG Phone II är i grunden mycket lik mjukvaran i ZenFone 6. ZenUI 6 ligger ovanpå Android 9 med små ROG-anpassningar ovanpå det. Det betyder till stor del att mjukvaran är ganska enkel och ren från förvirrande anpassningar eller extrafunktioner. Med ZenUI 6 har Asus också försökt gå mot en mer Google-liknande estetik. De verkar dock ha fastnat halvvägs. Många systemmenyer har fortfarande ett gammalt utseende som får mjukvarans design att se lite förvirrad ut. Även i Inställningar-appen presenteras flera olika designspråk bredvid varandra. Asus design är mer kompakt och produktiv men inte särskilt vacker eller modern. Vi saknar dessutom den tydliga ikonografi som gör menyalternativ enkla att förstå i Googles version av Android.
ROG-design för ROG-funktioner
Asus har som sagt lagt till lite extra mjukvara för att anpassa Android till ROG Phone II. Redan när vi startar telefonen är det ROG-loggan som dominerar. När vi börjar installationen kan vi välja mellan Asus traditionella ZenUI-utseende eller ett anpassat ROG-tema som domineras av hård och industriell design i svart och rött. Det får mjukvaran att passa bra med hårdvaran, om man vill.
ROG Phone II har dessutom ett flertal extra inställningar för att hantera unika hårdvarufunktioner. Under inställningarna för Wi-Fi finns till exempel inställningar för WiGig, en 60 GHz-version av Wi-Fi som bland annat låter användaren ansluta telefonen till en trådlös bildmottagare. Med bildmottagaren kan telefonen visa video eller spela spel med låg svarsfrekvens och hög bildkvalitet på en TV. Utöver det finns givetvis mjukvara för att styra telefonens bildfrekvens. Det finns tre lägen med 60, 90 eller 120 Hz. Det valda läget markeras med en liten och svårläst ikon i systemfältet.
En skillnad mellan ROG Phone II och ZenFone 6 är stöd för en Always on-skärm. Eftersom ROG Phone II använder AMOLED-teknik kan den låta skärmen vara aktiv hela tiden. På det sättet kan den visa klockan och de senaste notiserna även när telefonen är låst och inte ens väckt. Det är knappast en ny funktion för branschen men den är trevlig att ha.
Unik hårdvarukontroll
En annan hårdvarufunktion i ROG Phone II som implementeras i mjukvaran kallas AirTriggers. Ultraljudsensorer i sidan av telefonen kan känna av tryck mot telefonens aluminium-ram. Det gör att telefonen kan kramas för att till exempel aktivera Google Assistent eller tända ficklampan. Virtuella axelknappar kan också kartläggas till spel. Det gör det möjligt att få ett odentligt övertag i spel, eftersom även pekfingrarna enkelt kan användas för spel som till exempel kräver att användaren flyttar tummarna mellan lika knappar. Sensorerna fungerar riktigt bra men mjukvaran är lite förvirrande. Söker vi efter AirTriggers i Inställningar får vi bara inställningar för klämfunktionen, inte för de virtuella knapparna. De går istället att justera genom mjukvaran Game Genie som dyker upp i notisfältet när vi öppnar ett spel. Det är definitivt inte uppenbart. En förklarande text bland Inställningar hade åtminstone varit tacksamt.
Armoury Crate är en förinstallerad app som samlar vissa inställningar och information om spel som är installerade på telefonen. Här finns till exempel ovanligt avancerade inställningar för telefonens prestanda. Vi kan till exempel se processorns klockfrekvens och se hur olika prestandalägen påverkar klockfrekvensen. Vi kan dessutom justera hur klockfrekvensen ska påverkas av processorns temperatur. Det är som sagt ovanligt detaljerad kontroll som åtminstone kan vara rolig att testa för prestandaintresserade.
Stäng
Prestanda och lagring
Med ett Qualcomm Snapdragon 855 Plus-chipset, 12 GB RAM och 512 GB UFS 3.0-lagring, har ROG Phone II den absolut bästa hårdvaran som Android-marknaden har att erbjuda. Den har dessutom tillräckligt bra kylning för att hålla prestandan hög över tid. Vi ser marginella men ändå betydande skillnader i prestanda med till exempel OnePlus 7T Pro. Samtidigt är det lite pinsamt för Asus att Apple ligger ganska långt före när det gäller CPU-prestanda och en bit före när det gäller grafik. I våra tester ser vi att iPhone 11 Pro behöver kämpa för att hålla CPU-prestandan över tid. Även med throttlad prestanda är Apples egenutvecklade chipset mer kraftfullt än vad Asus kan få från Qualcomm. För dig som vill ha ultimat prestanda med Android är ROG Phone II ett bra alternativ men för marknadens bästa prestanda leder Apple fortfarande.