Android har länge haft flera stora problem. Det har handlat om saker så som säkerhet, kompatibilitet och förvirrande funktionella skillnader mellan enheter. En orsak till problemen har varit smartphonetillverkares bristande uppdateringar för Android-mobiler. Nu vill hemsidan AOSMark försöka berätta vilka tillverkare som är bäst respektive sämst på att hålla sina mobiler uppdaterade.

Betyg för API-uppgraderingar

Det stora antalet Android-mobiler på marknaden gör det svårt att få en helhetsbild av hur bra olika smartphonetillverkare är på att uppdatera sina mobiler. Tanken med AOSMark är alltså att försöka bidra med en sådan bild. Sajten har en stor databas av smartphones med information om vilken Android-version de olika modellerna började på och vilken de har nu. Det ger dem möjlighet att berätta hur många uppdateringar de olika modellerna har fått.

Det antal uppdateringar som listas av AOSMark visar hur många uppdateringar som har gjorts till nya API-nivåer av Android. Genom Androids historia har nya API-nivåer främst kommit genom stora versionsuppdateringar av Android som har lanserats med nya namn eller genom mindre x.1-uppdateringar. En uppgradering till en ny API-nivå skedde till exempel mellan Android 8.0 och 8.1 och därefter mellan 8.1 och 9.0. Dessa uppgraderingar innehåller större förändringar i operativsystemet som gör dem mer komplexa att genomföra för tillverkare. De bidrar dessutom ofta med större märkbara nyheter för konsumenter.

HTC och Sony i toppen?

AOSMark har sammanställt en topplista över marknadens bästa mobiler och tillverkare när det gäller Android-uppgraderingar. Föga förvånande ligger Google högst upp på listan över marknadens bästa tillverkare. Sony Xperia Z, Xperia ZL och HTC One Google Play edition toppar dock listan över de mest uppdaterade mobilerna genom tiderna. Den sistnämnda uppdaterades till exempel från Android 4.2 till Android 5.1, vilket faktiskt motsvarar fem API-nivåers skillnad. Bland de bästa tillverkaren ligger OnePlus på andra plats med Nokia och Sony på tredje respektive fjärde plats. Längst ner på listan finns tillverkare så som LG och Asus.

HTC One toppar listan. Dock inte den versionen som lanserades i Sverige.

Det finns flera faktorer som gör listorna lite missvisande. Den viktigaste faktorn för en Android-enhets säkerhet är till exempel inte hur många API-uppdateringar som har gjorts utan hur kontinuerligt och tidigt säkerhetsuppdateringar skickas ut. Dessa listas inte av AOSMark. Vissa tillverkare är dessutom bättre på att lansera nya mobiler med nya versioner av operativsystem. Sony har till exempel lanserat nya mobiler i oktober med en nyligen lanserad version av Android. Konkurrenter har samtidigt fortsatt lansera nya modeller med äldre versioner av Android. Mobiler som lanseras med en äldre version av Android har givetvis större potential att uppgraderas fler gånger.

Löften om uppdateringar

En annan viktig faktor är hur många mobiler och vilken bredd som de olika tillverkarna har på sina portfolier av produkter. Samsung har till exempel en enorm bredd av modeller i alla prisklasser medan tillverkare så som Google och OnePlus fokuserar på ett fåtal modeller i ett fåtal prisklasser. AOSMark kan ge konsumenter en fingervisning om vilka tillverkare som lägger mer eller mindre krut på uppdateringar. Vid köptillfället går det dock inte att veta om denna trend kommer att fortsätta. Då kan löften om uppdateringar från tillverkare vara värda att lägga märke till. Mobiler som är med i Googles Android Enterprise Recommended-program har en garanti om att få säkerhetsuppdatringar i minst tre år och ta emot minst en stor uppgradering. Mobiler som drivs av Android One kommer samtidigt få uppdateringar som lanseras under de två första åren efter lansering. Det kan ge konsumenter en tydlig garanti om att just deras nya mobil kommer att uppdateras och hållas säker.

Källa: AOSMark

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

tretton − ett =