Ingen smartphone är perfekt och även om Apple ofta försöker få sina telefoner att verka så gott som perfekta har de också problem. Tidigare i höstas berättade vi om ett problem som iPhone 6 Plus har. Problemet kallas Touch Disease. Efter många månaders väntan har Apple äntligen börjat åtgärda problemet. Företaget erkänner dessutom ett problem med iPhone 6S som gör att telefonen plötsligt kan stängas av.

Dyr lösning på ”designmiss”

Touch Disease är ett problem som är specifikt för iPhone 6 Plus. Problemet är relaterat till faktumet att telefonen är relativt lätt att böja. Om telefonen böjs när den exempelvis utsätts för hårt tryck kan en av pekskärmens viktiga komponenter lossna från sitt fäste inne i telefonen. När komponenten lossnar riskerar hela pekskärmen att sluta fungera. Apple har tidigare varit tyst angående ämnet men har alltså brutit sin tystnad. Nu har företaget bekräftat att användare som stöter på problemet kan betala 1 700 kronor för att få det fixat. Användare som redan betalt för en annan reparation på grund av problemet, och som betalat mer än 1 700 kronor, kan begära en återbetalning från Apple som motsvarar prisskillnaden mellan reparationen och Apples 1 700 kronor.

Designmiss gör att iPhone 6 Plus-skärmar slutar fungera

Oväntad avstängning

iPhone 6 Plus är inte ensam om problem. Vissa exemplar av iPhone 6S har också ett batteriproblem som kan resultera i att telefonen plötsligt stängs av. Problemet uppstår i telefoner som tillverkades mellan september och oktober 2015. Apple säger att problemet endast påverkar ett litet antal telefoner och att användare som stött på det kan kontakta Apple för att få det löst. Alla påverkade exemplar som lämnas in får sina batterier ersatta utan kostnad. Problemet sitter nämligen i telefonens batteri. Apple påpekar dock att problemet inte är farligt – så som Samsungs problem med Galaxy Note 7.

iPhone 6 Plus Touch Disease

Även om det är bra för konsumenter att Apple nu tar tag i sina problem ifrågasätter många varför det tagit så lång tid för Apple att erkänna det så kallade ”Touch Disease”-problemet. Den enda trösten till användare som inte fått hjälp från Apple tidigare är i alla fall som sagt att företaget delvis ersätter dyra reparationskostnader som gjorts tidigare.

Källa: Apple (iPhone 6 Plus), Apple (iPhone 6S)

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

fyra × 3 =