Surfa kan i dag avslöja att Post- och Telestyrelsen, PTS, har börjat utreda Comviqs annorlunda implementering av de nya EU-roamingreglerna. Teleoperatören har fortsatt sälja separata EU-roamingpaket som kostar mer än dubbelt så mycket som motsvarande paket i Sverige. Det kan strida mot den nya förordning som ska skydda konsumenter från extra avgifter vid roaming inom EU.

Nya regler – ont om förändringar

Alla svenska teleoperatörer gjorde om sina abonnemang och kontantkort för att följa de nya EU-regler som trädde i kraft den 15 juni i år. Även Tele2:s budgetoperatör, Comviq, ändrade sina abonnemang. För kontantkortskunder hos operatören blev dock förändringarna inte så stora som väntat. Comviqs kontantkort inkluderar nämligen ingen roaming alls.

Att sälja abonnemang och kontantkort utan tillgång till roaming är fullt tillåtet, enligt de nya roamingreglerna. Comviq säljer dock samtidigt en separat tjänst som låter kunder surfa, smsa och ringa i andra länder inom EU. Kostnaden för roaming inom EU är dessutom betydligt högre än kostnaden för liknande tjänster inom Sverige. Comviq har alltså fortsatt ta extra betalt för roaming inom EU – något som skulle försvinna med de nya reglerna.

EU Vecka är namnet på det paket som Comviq säljer till sina kontantkortskunder. Det inkluderar ett visst antal sms, ett visst antal samtalsminuter och en begränsad mängd surf. Kunder som köper paketet ”tankar” sitt kontantkort med erbjudandet och får därefter använda potten inom EU och EES under en 7 dagarsperiod. Kostnaden för paketet beror på mängden surf, sms och samtal som kunden vill ha men ligger långt över motsvarande priser i Sverige.

En jämförelse mellan Comviqs erbjudanden. Källa: Comviq

PTS överväger tillsyn

PTS är medvetna om att Comviqs erbjudanden ser konstiga ut i relation till den nya EU-förordningen. Myndigheten har börjat titta på om det kan vara aktuellt att påbörja en officiell tillsyn mot Tele2. Någon officiell tillsyn har inte påbörjats ännu. PTS har dock hört från konsumenter som inte tycker att Comviq lever upp till reglerna.

– Vi har börjat titta på det och får se hur vi ska gå vidare med det framöver. Det kan vara så att det [erbjudandet] inte ligger i linje med roamingförordningen. Vi har inte startat någon tillsyn än, rent formellt, men vi ska fortsätta titta på det tills vi har fattat ett beslut, säger Fredrik Kapper, handläggare på PTS.

Säger sig leva upp till kraven

EU-förordningen innebär alltså att konsumenter inte ska behöva betala någon extra avgift för att smsa, ringa eller surfa inom EU. Surfas granskning visar dock tydligt att konsumenter behöver betala minst dubbelt så mycket utanför Sverige som inom Sverige. Trots det hävdar Comviq att de står på rätt sida av lagen.

”Vi känner oss trygga med att vi följer förordningen”, skriver Comviq i ett epost-meddelande till Surfa.

”Comviqs prisplan ’EU Vecka 1 GB’ är en annan prisplan än Comviqs prisplan ’Fastpris 2 GB’ med ett helt annat innehåll, och är därmed helt förenlig med förordningen.”

gratis EU-roaming
Comviq annonserar sina nya EU-regler på sin hemsida.

Tolkning av förordningen

Comviqs tolkning av att de två prisplanerna skulle ligga i linje med reglerna som etableras i förordningen, bara för att de har olika innehåll, stämmer dåligt överrens med texten i förordningen. I kapitel P av EUs officiella ”Retail Roaming Guidlines” står det tydligt:

”…providers shall not offer roaming options (against a general charge) separately in addition to subscriptions without roaming.”

Exakt hur förordningen ska tolkas och huruvida Comviq uppfyller kraven kan komma att beslutas av PTS och i slutänden av domstolar, om det skulle uppstå en tvist mellan parterna. Detta är med andra ord troligen inte det sista vi hör av Comviqs annorlunda tolkning av EU-roamingreglerna.

Källa: BEREC

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 − ett =