Comviq har en ny tjänst som kallas Surfkollen. Syftet med tjänsten är att göra det enklare för konsumenter att välja rätt surfmängd. Det är en genialisk lösning på ett verkligt problem. Det ironiska är dock att det är en lösning på ett problem som teleoperatörerna själva har skapat.
Konsumentvägledning från en operatör?
Det är svårt att göra bra konsumentbeslut om du själv inte har någon uppfattning om vad du har för behov. Om du till exempel inte vet hur mycket surf du behöver är det svårt att veta vilket mobilabonnemang du ska välja. Det finns gott om sätt att ta reda på hur mycket du surfar. Du kan kolla det i mobilen eller på din nuvarande teleoperatörs hemsida. Med Surfkollen försöker Comviq göra det ännu enklare.
Surfkollen är kort sagt ett abonnemang som låter dig betala 95 kronor per månad och få obegränsade SMS/MMS och samtal samt 40 GB surf per månad. En och en halv månad in i abonnemanget analyserar Comviq ditt normala användande och rekommenderar ett abonnemang som passar din användning. På det sättet kan du som konsument få en rekommendation som passar dig. Riktigt smart.
”Riskerar att bli begränsade”
I grunden har jag inget emot Surfkollen som idé. Faktum är att jag tycker den är, som sagt, ganska genialisk. Problemet är att Surfkollen löser ett problem som konsumenter kämpar med på grund av teleoperatörerna. I sitt pressmeddelande för den nya tjänsten skriver Comviq att ”Hälften vet inte hur mycket data som ingår i deras mobilabonnemang, och om mängden surf tar slut upplever över 60 procent av de tillfrågade att de känner sig begränsade i sitt liv.”. Ja, precis. Det är exakt det jag försöker säga. Om 60 procent av era kunder känner att de riskerar att bli begränsade av era tjänster kanske det är dags att tänka om.
Teleoperatörernas meningslösa surfpotter är onödiga stressfaktorer för många. Faktumet att Comviq behöver lansera en tjänst som Surfkollen är ett starkt bevis för att surfpotter, som de ser ut i dag, kanske inte är så bra. Det blir extra jobbigt när Comviq är den enda budgetoperatören från de stora etablerade spelarna som inte låter kunder spara sin oanvända surf. Med operatörer så som Vimla kan kunder åtminstone ha en buffert med sparad data som kan göra att de inte behöver oroa sig om de använder lite mer surf än de har i sin surfpott. Med Comviq tar det stopp när surfpotten är slut.
Surfpotterna är problemet
Inte nog med att Comviq-kunder som surfar mer än normalt inte kan använda sig av en extrapott för att klara sig hela månaden ut. När surfen är slut tar det dessutom helt stopp. Om Comviq istället bara hade sänkt hastigheten för kunder med en förbrukad surfpott, hade de åtminstone kunnat fortsätta använda sin mobil för navigering, bankärenden och mobila betalningar. Men nej. Så enkelt är det inte.
Surfkollen hade varit en rakt igenom fantastisk idé om den existerade i en värld där konsumenter inte betalade för dagens idiotiska surfpotter. Den hade varit bra i en värld där surfpotter var ett sätt för konsumenter att betala för prioritet och kvalitet. För Comviq har helt rätt. Konsumenter tycker att det är jobbigt att få slut på sin surfpott. Så varför inte lösa det riktiga problemet: surfpotten?
Sveriges bästa och billigaste abonnemang
Om du vill hitta ett abonnemang som passar dig. Missa inte Abonnemangsguiden!
Dumt att det inte går att avläsa någonstans hur mycket surf jag har kvar, och när surfen tar slut! Som det är nu syns det bara när jag tankar på ny surf…dåligt!