Oppo visar smartphone med ”5 gånger zoom” – vi testar

0

På MWC 2017 visar den kinesiska smartphonetillverkaren Oppo upp flera intressanta smartphones men en fick oss att reagera lite extra. Telefonen som kallas Oppo 5x är en prototyptelefon som troligen aldrig kommer nå marknaden men tekniken som den använder kan mycket väl nå smartphones i framtiden. Vi testar telefonen som har en tre gånger optisk zoom som sägs kunna erbjuda fem gånger ”förlustlös” zoom.

Annorlunda kamera

Apple är troligen världens största tillverkare av smartphones med dubbla kameror. iPhone 7 Plus har en kamera som kan ta normala bilder och en andra som kan komma närmare motiv tack vare optisk zoom. iPhone 7 Plus som har det speciella kamerassystemet har dock bara två gånger zoom. Oppo vill konkurrera med totalt fem gånger zoom. Företaget använder en traditionell kamera och en kamera med tre gånger optisk zoom för att komma närmare motiv. För att få plats med den inzoomade kamerans optik omdirigeras ljuset från linsen i ett prisma. Prismat leder ljuset parallellt med baksidan av telefonen. Kamerans sensor sitter sedan roterad med 90 grader för att fånga ljuset.

Oppo 5X

Imponerande kvalitet

När vi testade kameran på mässan blev vi imponerade av, dels hur mycket kameran kunde zooma in, men också vilken kvalitet den kunde erbjuda. När vi jämförde den med en traditionell smartphonekamera var skillnaden uppenbar och betydande. Oppo 5x kan ta betydligt mer detaljrika bilder. Eftersom kameran sparar 13 megapixelbilder finns det också gott om tillgänglig information för digital zoom i efterhand.

Oppo har tyvärr inga officiella planer på att introducera sin teknik i en officiell smartphone. Företaget har dock en tradition av att visa enskilda funktioner som sedan dyker upp i riktiga produkter. Även om Oppo 5X aldrig kommer nå butiker är det inte omöjligt att den unika kameran kan få en plats i en smartphone för konsumenter i framtiden.

Oppo 5x
Klicka på bilden för högre upplösning
Joel är chefredaktör på Surfa.se. Han är sajtens smartphoneexpert och har många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Du kan alltid nå Joel via epost: [email protected]

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here