SMS har länge varit ett av det moderna samhällets mest universella kommunikationsmedel. Tekniken har fungerat mellan alla typer av telefoner, alla teleoperatörer och har varit fri från att styras av ett enskilt företag. Nu är tecknen större än någonsin att den håller på att förlora sin popularitet.
Stadig nedgång
Antalet SMS som svenskar skickar har sjunkit stadigt de senaste sex åren. Det är därför ingen större överraskning att den senaste rapporten från Post- och telestyrelsen visar att minskningen har fortsatt det senaste året. Rapporten som avhandlar svenska teleoperatörers statistik under första halvåret 2017, visar att antalet skickade SMS sjönk med ytterligare 7,3 procent, bara det senaste året. I jämförelse med teknikens storhetstid år 2011 har dess popularitet mer än halverats. Siffrorna har inte varit så låga sedan 2007.
Ett genomsnittligt svenskt mobilabonnemang skickade 57 SMS per månad enligt den senaste mätningen. Samtidigt har antalet skickade MMS ökat lite. Även om det skickas fler MMS än någonsin skickades det bara i genomsnitt 3 MMS per abonnemang och månad i Sverige.
Exponentiell tillväxt
Det är uppenbart att det är Internet-data som har tagit över användandet. Trenden fortsätter även där. Den faktiska dataanvändningen ökade mer än någonsin under årets första halva. Ökningen var 30 procent på bara ett år. Det är en väntad utveckling som stämmer väl in med tidigare år. Den konstanta procentuella utvecklingen ger en exponentiell effekt som gör att den totala datamängden ökar snabbt.
Ökningen av dataanvändning kan troligen dels förklaras av den ökade populariteten av videotjänster av olika slag som kräver stora mängder data. Konsumenters kommunikation har dock också flyttat från SMS till Internet-baserade tjänster och sociala medier som räknas in i statistiken för dataanvändning.
RCS kan ersätta SMS
Aktörer så som Google har gjort försök att förnya SMS som teknik genom att introducera RCS. Tekniken har dock fortfarande inte nått Sverige och har inte fått stöd av Apple. Det gör att SMS saknar de funktioner som många Internet-baserade tjänster kan erbjuda. Den universella kommunikationsstandard som SMS har varit, och fortfarande är, har därför svårt att konkurrera. Med det sagt är SMS fortfarande en flitigt använd teknik. Frågan är bara hur länge den kan konkurrera och om eller när den når botten.