För 10 år sen var det Nokia som dominerade mobiltelefonmarknaden. I dag existerar företaget knappt för konsumenter men det kommer snart förändras. Efter att Microsoft köpte Nokias konsumentdivision för ett par år sen har nu den del av det finska företaget som blev kvar i Finland planer på att introducera ett flertal nya produkter.

Samarbete med Apple-tillverkare

Nokia har skapat ett samarbete med ett nystartat finskt företag kallat HMD och med ett företag som kallas FIH Mobile. FIH Mobile ägs av Foxconn som bland annat tillverkar Apples iPhone. HMD och FIH Mobile ska stå för utvecklingen och produktionen av de nya telefonerna och Nokia ska stå för varumärket. De nya modellerna som ska utvecklas är tänkta att vara Android-telefoner till skillnad från Windows Phone-telefoner som Nokia sålde för några år sedan.

Microsoft_Lumia_640_XL

Samma namn men förlorad historia

I praktiken betyder detta att telefoner, surfplattor och möjligen andra mobila produkter kommer att dyka upp i butiker med Nokias varumärke. När eller om de kommer till Sverige vet vi inte i nuläget men om ett år kan vi nog räkna med att det säljs ett flertal olika Nokia-telefoner i åtminstone vissa länder runt om i världen.

Bara för att det kommer nya telefoner som kallas för ”Nokia-telefoner” har de inte nödvändigtvis mycket med gamla Nokia att göra. Nästan alla anställda på Nokia som jobbade med mobiltelefoner för några år sedan följde med till Microsoft och har antingen sparkats eller är kvar i en nu mycket mindre grupp inom Microsoft. Även om varumärket kommer att vara kvar, kommer varumärkets historia vara bortspolad. Även om namnet Nokia snart gör comeback på mobilmarknaden kommer det klassiska företaget alltså aldrig att komma tillbaka.

nokia_e7

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

4 × fem =