Kinesiska smartphonetillverkare har sett stora framgångar i stora delar av världen tack vare en kombination av unika strategier. En populär strategi har varit att lansera nästan exakt samma produkter under flera olika varumärken, för att rikta olika varumärken till olika målgrupper. Nu gör Xiaomi en liknande förändring med Poco, som blir ett eget varumärke.
Varumärken med samma teknik
Det finns gott om exempel på smartphone-varumärken som drivs under större företag. I Sverige har Honor varit ett av de mest kända exemplen. Varumärket som var särskilt populärt mellan 2016–2017 säljer telefoner under ett eget varumärke men har teknik som är så gott som identisk med teknik som används i Huaweis telefoner. Det bästa exemplet på likheterna mellan varumärkena är Honor 20 och Huawei Nova 5T som är nära identiska, med färg och namn som de enda betydande skillnaderna. Ett annat mindre känt exempel än OnePlus, som ägs av samma företag som bland annat äger de kinesiska smartphonevarumärkena Vivo, Realme och Oppo.
Oklar framtid
Xiaomi Pocophone F1 lanserades under sommaren 2018 som en ny typ av smartphone med flaggskeppsprestanda för en ny prisklass, under 4 000 kronor. Modellen såg stora framgångar, bland annat i Indien. Nu har Xiaomi valt att bryta ut Poco-varumärket från Xiaomi. Ett nytt bolag ska skapas för att utveckla kommande Poco-modeller. Xiaomi har inte bekräftat vilken relation det nya företaget kommer att ha till Xiaomi. Med tanke på de många exemplen i den kinesiska smartphonebranschen, är det sannolikt att kopplingarna kommer att vara fortsatt starka.
Genom förändringarna är det rimligt att tro att Poco kommer att presenteras till konsumenter som ett separat varumärke från Xiaomi. Exakt hur företagsstrukturen kommer att se ut är som nämnt oklart i nuläget. Det är dock rimligt att tro att Poco-telefoner kommer att fortsätta dela mycket tekniskt med Xiaomi-märkta mobiler.
Källa: TechCrunch