Gränsen mellan smarta klockor och aktivitetsband börjar suddas ut. Fitbit Charge 4 gör kanske det bästa jobbet hittills. Det till synes normala aktivitetsbandet har funktioner som vi vanligen bara hittat i relativt avancerade smarta klockor.

Inte smartklocka men ganska avancerad

En definition av smarta klockor är att de har möjlighet att installera smarta appar. Så smart är inte Fitbits nya aktivitetsarmband. Det har dock flera smarta funktioner som gör det till en stark konkurrent till många smarta klockor. Nu har den till exempel stöd för att styra Spotify, en inbyggd GPS och stöd för Fitbit Pay. GPS-funktionaliteten saknas faktiskt i företagets senaste smarta klocka Versa 2 – en brist som den har kritiserats för.

Trots flera smarta funktioner har Charge 4 fortfarande främst ett fokus på träning, inte på att vara smart. Den inkluderar därför fortsatt en blodsyremätare, en vanlig pulsmätare och de rörelsemätare som man kan vänta sig från en aktivitetsmätare. Mätarna kan användas för en lång rad aktiviteter men används också för sömnmätning, som Fitbit blivit kända för. I Charge 4 introduceras en funktion som tidigare bara funnits i företagets smarta klockor. Funktionen som kallas SmartWake kan analysera användarens sömnmönster och automatiskt välja den bästa tiden för användaren att väckas på morgonen.

Bra batteritid, utan GPS

För att fungera som klocka finns en pekskärm som kan visa tiden och starta aktiviteter. För att inte störa kan skärmen automatiskt sättas i viloläge under natten. Även med mätning aktiverad dygnet runt ska bandet ha en batteritid på sju dagar. Med GPS sjunker dock batteritiden till 5 timmar, vilket är betydligt lägre än många smarta klockor. Det beror sannolikt på bandets format, som ger snålt med utrymme för ett stort batteri.

Fitbit Charge 4 kommer att säljas för 1 700 kronor och för 1 900 kronor i en Special Edition-version med ett extra vävt armband i lådan. Till skillnad från Charge 3 har Charge 4 alltså inga skillnader i funktionalitet mellan den vanliga och Special Edition-versionen. Lansering i butik sker den 20 april.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

tre × 1 =