Fitbits smarta sportklocka vill vara mer än sportklocka

0

Fitbit är världens största företag som helt fokuserar på att tillverka digitala hälso- och sportprodukter. Det gör att det inte är konstigt att uppmärksamheten var stor när Fitbit visade Ionic, sin första fullfjädrade smartklocka, på IFA 2017.

Sportklocka, på många sätt

Traditionella smarta klockor har oftast många funktioner som gör att de kan passa olika målgrupper av helt olika anledningar. Det är anledningen till att både Apple Watch och Android Wear har relativt stora butiker av appar som kan ge deras klockor extra funktionalitet. Fitbit Ionic är en smartklocka som fokuserar sig på fitness men som samtidigt vill vara något mer än. Det är uppenbart i produktens design och dess funktioner.

Fitbit Ionic har en hårdvarudesign som gör det uppenbart att Ionic är en fitness-klocka. Den saknar den runda och mjuka design som många konkurrenter har. När det gäller funktioner har Fitbit också lagt sitt krut på fitness Ionic har pulsmätare, GPS och automatisk tracking av många typer av aktiviteter. Samtidigt vill Fibit att den ska kunna användas till annat.

Mobila betalningar

Ett exempel är Fitbit Pay som är fitness-företagets eget system för mobila betalningar. Tekniken använder samma typ av magnet-teknik som Samsung Pay. Det betyder att den bör vara kompatibel med så gott som alla betalstationer som kan acceptera betalkort som kan läsa magnetremsor. Tekniken fungerar inte i Sverige just nu men Fitbit säger att den förväntas lanseras i Sverige senare i år.

Fitbit Ionic är inte baserad på Android Wear eller någon annan etablerad plattform. Fitbit vill ändå erbjuda en applikationsbutik med appar från tredjepartsutvecklare. I nuläget har Strava en app för Ionic men utöver det är stödet begränsat. Även om det kan bli svårt har i alla fall alltså Fitbit ambitioner om att göra Ionic till något mer än bara en sportklocka.

Fitbit Ionic kommer att lanseras i Sverige i början av oktober och kosta 3 500 kronor.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 × två =