I går presenterades den tredje beta-versionen av Android Q, den kommande versionen av Android. Det är särskilt intressant eftersom den tredje betan brukar vara den första betan som verkligen visar hur det kommande stabila operativsystemet kommer att se ut. Med den nya betan finns ett nytt navigeringssystem som gör Android än mer förvirrande och som åter igen visar Googles inkompetens som plattformsutvecklare.
Knappar för minskad fragmentering
Android har länge haft stora problem med så kallad fragmentering. Det har länge berott på bristande uppdateringar som gjort att olika funktioner varit tillgängliga på olika mobiler. Det har dock också berott på tillverkares egna anpassningar av operativsystemet som tagit bort, lagt till eller förändrat grundläggande aspekter av operativsystemet. Genom operativsystemets liv har Google arbetat aktivt för att motverka dessa fragmenteringseffekter. Google Play-tjänster har inkluderats och expanderats med tiden för att ge Google större möjligheter att snabbare uppdatera säkerhetssystem och vissa funktioner. Det har fungerat, till viss del.
Ett annat sätt som Google har lyckats minska fragmentering på är med tydliga riktlinjer och rekommendationer. Navigering har varit ett sådant exempel. Från början rekommenderade Google en viss uppsättning fysiska navigeringsknappar för alla Android-mobiler. Sedan Android 3.0, som lanserades år 2011, har Google dock rekommenderat mjukvarubaserade knappar. Mjukvaruknappar ger mer utrymme för skärmen och gör dem mer flexibla. Det tog några år men till slut var de flesta tillverkare med på tåget och så gott som alla Android-mobiler använde samma uppsättning av tre knappar för navigering.
Sedan hände något som Google kanske inte hade förutspått. Tillverkare började uppfinna egna system för navigering. Vissa tillverkare började använda fingeravtrycksläsare som ersättare för navigeringsknappar och kort därefter introducerades gest-baserad navigering till många telefoner. Det tog ett bra tag för Google att reagera men för ett år sen lanserades Android P med ett nytt gestbaserat navigeringssystem. Det hade fördelen att det tog upp en mindre del av skärmen men också att det gjorde det möjligt att navigera direkt till appskärmen från alla delar av operativsystemet och från alla appar.
Svep och håll tummarna
Med Android Q gör Google om navigeringssystemet igen. Det nya systemet är väldigt likt det gamla. Svep upp för att gå hem, svep upp och stanna för att visa senaste appar och svep långt upp för att visa appskärmen. Istället för en bakåt-knapp finns nu en gest för det. Svep in från höger eller vänster sida för att gå bakåt. Problemet med det nya systemet är att Android redan har en sådan gest. I Google Play Butik går det till exempel att svepa in från vänster för att öppna den så kallade hamburgermenyn. Den kan öppnas från alla delar av appen, även när hamburgerknappen inte är synlig. För att lösa detta problemet planerar Google att låta apputvecklare bestämma om ett svep ska öppna en meny eller ta användaren ett steg tillbaka. Användare ska alltså svepa in från sidan och hoppas att appen gör vad de vill.
Att skapa ett navigeringssystem som beter sig olika i olika appar låter som en riktigt usel idé. Även om jag, för argumentationens skull, skulle acceptera det nya navigeringssystemet som bra, kvarstår en annan stark kritik mot Google. Som utvecklare av världens mest populära mobila operativsystem bör Google arbeta för att göra Android till en stabil plattform. Att förändra något så grundläggande som ett navigeringssystem, för att ett år senare göra det igen, gör Android till en instabil plattform. Det riskerar att förvärra problemen med fragmentering. Redan med det nya navigeringssystemet för Android P var många tillverkare skeptiska. Bara en liten bråkdel av de nya telefoner som har lanserats det senaste knappa året har använt det. Många har fortsatt förlita sig på det gamla systemet. Vissa tillverkare, så som Sony, har till synes motvilligt bytt navigeringssystem i telefoner som lanserats de senaste månaderna.
Dåliga beslut skapar instabilitet
Den grundläggande förklaringen till tillverkares långsamma anammande av Androids nya navigeringssystem är troligen en sund skepticism mot Google. Navigeringssystem är så viktiga för användarupplevelser att de inte går att förändra utan betydande konsekvenser. Lanseringen av ett nytt navigeringssystem i Android Q är ännu ett bevis på att tillverkare inte kan lita på Google för att skapa en stadig och stabil plattform.
Det nya navigeringssystemet i Android Q kan visa sig vara bättre än det gamla. Problemen med hamburgermenyer kan förhoppningsvis lösas på ett bättre sätt i framtiden, vilket kan göra hela navigeringssystemet bättre. Jag är dock övertygad om att Google hade testat exakt samma implementering som nu finns i Android Q vid utvecklingen av Android P. Av någon anledning valde de ett annat system för Android P. En rimlig förklaring skulle möjligen kunna vara den uppenbara problematiken med hamburgermenyer. Den problematiken har dock inte försvunnit det senaste året. Google verkar helt enkelt bara ha bytt åsikt i frågan och det är som att skjuta sig själv i foten.
Suck är allt jag har att säga kring Googles obeslutsamhet vad gäller navigationen. Fint också eftersom jag har skapat en Android-app som använder just hamburgermenyn som kan svepas in från sidan. Lär ju inte alls bli kaos när olika app-skapare har olika tänk kring huruvida svep från vänster skall användas, med följden att det fungerar olika i olika appar.
Det är så synd, när Android har så mycket potential men det bara blir mer och mer förvirrat för varje ny version och varje nytt tillverkarspecifikt gränssnitt…