På IFA-mässan i Berlin fick vi ta en första titt på LG:s nya flaggskepp för slutet av året. LG V30 presenterades som en telefon som kombinerar en stor AMOLED-skärm med tunna ramar, en kraftfull processor och en ny kamera med ett ljusstarkt objektiv. När vi först tog en titt på V30 nämndes inget om en svensk lansering men nu är det bekräftat att den kommer till Sverige.

Ett plåster på såret

LG har varken bekräftat lanseringsdatum eller pris men den nya modellen är alltså på väg. Det är en god nyhet för konsumenter som vill se V30:s design nå Sverige. Ett alternativ till LG V30 skulle kunna ha varit Google Pixel 2 XL som introducerades tidigare denna veckan med en design som tros vara baserad på LG V30. Många svenska konsumenter blev dock besvikna när det blev uppenbart att Google inte kommer att lansera sina nya modeller i Sverige. Den kan därmed bli ett plåster på såret för sådana konsumenter.

Vissa unika funktioner

LG V30 skiljer sig från Google Pixel 2 XL på flera sätt. För det första har LG anpassad mjukvara som inte erbjuder den rena mjukvarupplevelse som Google kan leverera. Den har dock också flera unika funktioner. Den största skillnaden är att LG har valt att använda dubbla kameror. Den ena kameran är en vidvinkelkamera som kan erbjuda ett annat perspektiv än den normala kameran. Den normala kameran har också ett bländarvärde på f/1,6. Det är ett rekordlågt bländarvärde för en smartphone. Det har inte nödvändigtvis någon större betydelse men det ger i alla fall kameran potential att erbjuda bra prestanda i mörka miljöer.

LG V30

Telefonen har också en inbyggd så kallad ”Quad DAC”. Det är en digital till analog konverterare som sägs erbjuda högre kvalitet än normala smartphones. Det betyder också att LG V30 har en hörlursport, något som Google Pixel 2 XL saknar.

Hur bra LG V30 verkligen är återstår givetvis att se men nu vet vi alla fall att en lansering är aktuell i Sverige.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

twenty − four =