I en ny rapport från Post- och telesetyrelsen visas en vikande trend för intäkterna i telekombranschen för första gången sedan 2004. Samtidigt fortsätter surfandet att öka i rask takt. Tappet i intäkter kommer dock inte nödvändigtvis från billigare mobilabonnemang.

Framåt för Telenor och Tre

Rapport för 2019 års första halvår visar på flera tydliga trender. Telenor fortsätter att imponera med tillväxt för fjärde året i rad. Även Tre plockar marknadsandelar. Andelarna kommer från de två jättarna, Tele2 och Telia. Det är samtidigt tydligt att marknaden är trög. Trots stabil tillväxt har Telenor bara lyckats knipa två procentenheter de senaste tre åren.

Tillväxten för Tre och Telenor kommer sannolikt till viss del tack vare de respektive företagens budgetoperatörer. Den hårdnande konkurrensen kan möjligen också vara förklaringen till de dystra siffrorna för branschen i stort. De totala intäkterna sjönk under halvåret för första gången sedan 2004, enligt PTS. Även om intäkterna från de fasta avgifterna i abonnemang har stannat av i år, har de faktiskt inte sjunkit. Det är istället rörliga avgifter som har sjunkit med 20 procent på bara ett år. Det är svårt att säga vad som är orsaken till tappet. Det skulle till exempel kunna vara fler abonnemang med sparad surf, som minskar konsumenters behov av att köpa extra data under surfintensiva månader.

Mer surf och mer 4G

Samtidigt som intäkterna minskar fortsätter surfandet att öka. Den totala ökningen i svenska nät låg på 23 procent i jämförelse med samma period förra året. Det är visserligen en lägre procentuell ökningstakt än förra årets 30 procent. Med ett nytt genomsnitt på 7 GB per månad är det ändå uppenbart att svenskarna är flitiga surfare.

En sista intressant datapunkt är det snabbt ökande användandet av 4G-nät för samtal. Sedan lanseringen av Voice over LTE-tekniken i Sverige för runt två år sen står nu VoLTE för 44 procent av alla samtalsminuter. Det borde betyda att svenskars röstsamtal bjuder på allt högre ljudkvalitet.

Källa: PTS

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 + 2 =