I februari i år skrev vi en artikel om att det kan vara billigare att köpa en smartphone löst från en butik och undvika teleoperatörernas erbjudanden. I artikeln gick vi in i arkiven och räknade på riktiga priser och prisförändringar under två år för att se om det är bra att köpa en telefon med abonnemang från en teleoperatör.

I artikeln kom vi fram till att prisförändringar på marknaden gjorde att en konsument som köpte en mobiltelefon löst för drygt två år sen, kunde få ett betydligt bättre abonnemang och betala runt 650 kronor mindre efter 24 månader än den som köpte sin telefon genom en teleoperatör. I artikeln påpekade vi att det var teleoperatörernas sjunkande priser som gjorde telefonen med det tillhörande abonnemang blev en dålig deal. Om priserna inte hade förändrats hade det dock varit billigare att köpa abonnemanget tillsammans med telefonen från teleoperatören. Artikeln handlade dock om en telefon som lanserades för knappt tre år sen så hur är det i dag?

Två flaggskepp

För att ta reda på det har vi jämfört priserna på två olika smartphones: Samsung Galaxy S7 Edge och Apple iPhone 6S 64 GB. Vi har letat upp telefonerna hos alla stora teleoperatörer och valt abonnemang som inkluderar fria SMS och fria samtal samt minst 4 GB surfmängd. Vi har jämfört de stora teleoperatörernas priser med det lägsta priset som telefonerna säljs för i etablerade butikskedjor och med ett abonnemang som är minst lika bra, från en teleoperatör som använder samma nät som den större operatören.

telefon med abonnemang

Spara mer än 1 000 kronor

Vi har sammanställt de totala kostnaderna för 8 olika kombinationer av totalt 16 abonnemang. I alla fall förutom ett är det billigare att köpa en telefon löst från en återförsäljare. Om du vill köpa en Samsung Galaxy S7 Edge från Tele2, Tre eller Telenor eller en Apple iPhone 6S 64 GB hos Telia, Tele2, Tre eller Telenor är det billigare att köpa ett löst exemplar och välja ett bättre abonnemang, med mer surf, från en billigare operatörer som använder samma nät. I många fall är skillnaden större än 1 000 kronor efter två år.

Vi har bara jämfört de stora teleoperatörernas erbjudanden med teleoperatörer som inte har någon uppsägningstid eller bindningstid. Det är därför enkelt att byta abonnemang om telefonen köps löst och om priserna sjunker i framtiden. Eftersom det inte finns några bevis på att priserna på telemarknaden inte kommer att fortsätta sjunka under de kommande åren är det sannolikt att skillnaden på 1 000 kronor kommer att fortsätta öka. Sjunkande priser kan betyda att den som köper sin telefon löst kan spara ännu mer pengar i framtiden.

Surfa Skarmbild 2016-08-16 kl. 14.35.33

Lägre kostnad, större frihet och mer surf

Sammanfattningsvis är det svårt att påstå annat än att den som köper en telefon och ett abonnemang löst kommer att betala betydligt mindre efter två år än den som köper en telefon med abonnemang. Utöver det får den som köper en telefon löst generellt bättre villkor, en större surfpott och möjlighet att förbättra sina villkor över tid.

Med det sagt kan det finnas andra fördelar med att teckna abonnemang tillsammans med telefoner. Vi har inte granskat aspekter så som support, extra erbjudanden och tjänster och vi tar inte hänsyn till om du inte har möjlighet att betala för en hel telefon vid ett enskilt tillfälle. Hur du väljer att betala för din telefon är upp till dig men nu har du i alla fall lite mer information om ditt köp.

Här hittar du alla våra kostnadsberäkningar, notera texten nedanför bilden:

Abonnemang som inte har någon kostnad angiven under ”Telefon, efter 24 mån” eller ”Abonnemang, efter 24 mån” har en summerad avgift där de separata kostnaderna inte är synliga på hemsidan. ”Extra avgift” är olika typer av startavgifter. Alla gråa rader inkluderar telefon med abonnemang och med alla vita rader köps telefonen löst i sin helhet från en återförsäljare.
På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

tre × 3 =