Sedan den 15 juni 2017 har en EU-förordning reglerat teleoperatörers möjlighet att ta ut extra avgifter för mobilanvändning inom EU. Förordningen säger att teleoperatörer inte får ta ut extra avgifter som inte tas ut nationellt. Teleoperatören Tre har samtidigt exkluderat sitt nationella erbjudande om fri användning av musiktjänster från länder utanför Sverige, utan att meddela det till Post- och telestyrelsen. Nu startar myndigheten en tillsyn som ska reda ut hur Tres roamingregler ser ut och om teleoperatören följer förordningens krav.

Begränsningar ska stoppa missbruk

Det finns undantag i förordningen om fri roaming. Teleoperatörer kan till exempel välja att inte inkludera fri roaming i vissa abonnemang. Ett annat undantag är tänkt att skydda teleoperatörer i speciella fall. Teleoperatörer kan till exempel ha speciella regler inom EU för att skydda sig mot missbruk. När PTS har bett om att ta del av alla svenska teleoperatörers eventuella begränsningar av abonnenter inom EU, har Tre inte redovisat de begränsningar som finns i teleoperatörens musikerbjudande.

Tre

Meddelade inte begränsning

Från konsumenters sida är det uppenbart hur det ligger till. Tre säger själva och berättar tydligt på sin hemsida att tjänsten 3Musiksurf inte inkluderas utanför Sverige. Det betyder att användare som lyssnar på till exempel Spotify inom EU gör det med sin inkluderade surfpott. En användare som gör samma sak i Sverige kan lyssna nästan obegränsat utan att månadens surfpott påverkas alls. Även om ingen extra avgift nödvändningtvis tas ut är det en begränsning som möjligen borde meddelats till Post- och telestyrelsen.

Vi har sett att Tre begränsar vissa tjänster som de erbjuder nationellt där de då inte har samma erbjudande inom EU. Främst musikstreamingen.

Vi har begärt in alla eventuella begränsningar från svenska mobiloperatörer och sett till det som Tre har inkommit med så framgår det inte något om musiktjänsten, säger Fredrik Blomström som jobbar på enheten för elektroniska kommunikationstjänster på PTS.

PTS menar alltså att det stora problemet i frågan är att Tre inte har informerat PTS om de begränsningar som har gjorts för konsumenter när de surfar inom EU. Myndigheten har inte någon uppfattning om huruvida Tre bryter mot förordningen eller inte.

Vi väntar på svar från Tre. Det är först därefter som vi kan göra en bedömning i frågan, säger Fredrik Blomström till Surfa.se.

Skärmdump från tre.se.

Det kan alltså vara så att Tre inte har redovisat de begränsningar som myndigheten efterfrågade men att de i slutänden ändå följer förordningen. Tre har nu tre veckor på sig att komma in med ett officiellt svar på myndighetens frågor. Teleoperatören är i alla fall säker på sin sak när det gäller EU-förordningen.

Det är vår absoluta ståndpunkt att vi följer förordningen. Vi har tolkat EU-lagstiftningen på det sätt som vi tror stämmer och är korrekt, säger Kamran Alemdar som är PR- och informationschef på Tre till Surfa.se.

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

18 + 9 =