Detta är en krönika. Här presenterar krönikören sina personliga åsikter.

I dag uppdaterar teleoperatören Tre sina mobilabonnemang i Sverige. De introducerar ett nytt abonnemang med obegränsad surf och sänker sina priser på flera surfnivåer. Samtidigt är operatörens kommunikation kring förändringarna paradoxalt formulerade. Det är lätt att få uppfattningen att Tre medvetet går rakt emot vad de vet att deras kunder vill ha och gör allt för att försvara sin gamla modell.

Svenska telebranschen mår faktiskt ganska bra just nu. Vi har en stark konkurrens som gör att priserna sjunker och villkoren förbättras. Det har vi sett särskilt stora bevis på den senaste tiden när till exempel både Vimla och Hallon kapat sina priser och i vissa fall mer än dubblerat sina surfpotter. De stora och mer etablerade operatörerna är dock fortfarande relativt stela och nu får vi ännu ett exempel på det, denna gången från Tre.

”…fler vill köpa abonnemang utan telefon”

Med Tres nya abonnemang får konsumenter visserligen mer surf för en lägre månadskostnad. Priserna på de nya abonnemangen är dock fortfarande nästan dubbelt så höga som hos budgetoperatörerna och Tre bevisar samtidigt sin stelhet på flera andra sätt. Dels genom sin kommunikation. I det pressmeddelande som skickades ut i morse skriver företaget:

”Tre har under det senaste året arbetat mycket med att förbättra kundnöjdheten, den nya abonnemangsportföljen är en del av arbetet med att förbättra tjänster och utbud. Ett tydligt önskemål är att fler vill köpa abonnemang utan telefon och även ha en ökad flexibilitet när det gäller bindningstiden.”, skriver Tre i ett pressmeddelande.

Okej. Wow. En teleoperatör som förlitar sig på att låsa kunder i långa bindningstider med ”billigare” mobiler som lockbete, erkänner att fler konsumenter vill köpa lösa mobiler och abonnemang! Imponerande.

Fokus ligger på abonnemang med bindningstid på Tres hemsida.

Bindningstid = flexibilitet?

Problemet är att Tre inte har gjort något för att faktiskt gå dessa önskemål till mötes. De har nämligen tidigare erbjudit abonnemang kallade 3Fastpris som alla haft en månads uppsägningstid men ingen bindningstid. En av de stora nyheterna med de nya abonnemangen, som nu bytt namn till 3Surfa, är att de finns att köpa med 12 eller 24 månaders bindningstid. Ja, seriöst. För att ge användare mer ”flexibilitet” har Tre introducerat nya abonnemang med längre bindningstid än 0 månader.

Om det är som Tre säger att kunder vill köpa sin telefon och abonnemang löst så tvivlar jag på att kunderna vill göra det för att binda upp sig på ett löst abonnemang i ett eller två år. Snarare motsatsen. De vill inte köpa telefon och abonnemang tillsammans eftersom de vill bestämma över sin egen telefon och över sitt eget abonnemang, utan att binda upp sig.

tre
24 månaders bindningstid är standardvalet för lösa abonnemang på tre.se. Det kan givetvis ändras.

Dyrare utan bindningstid

Tre motiverar förändringarna genom att påpeka att de bundna abonnemangen har lägre månadspris än de som saknar bindningstid. Det är visserligen sant. I jämförelse med budgetoperatörer, som helt saknar uppsägningstid eller bindningstid, är dock priserna fortfarande ganska usla. De lägre priserna för kunder med bindningstid är dessutom ännu ett sätt för Tre att behålla sin existerande ekonomiska modell. Sin gamla gris. Den går rakt emot det ”önskemål” som Tre själva säger att konsumenter har. Som Tre nämner i slutet av pressmeddelandet finns det också ännu en baksida med den egna modellen:

”Den nya prisportföljen lanseras i dag måndag, och påverkar inte befintliga Tre-kunder.”, skriver Tre i ett pressmeddelande.

Existerande kunder får alltså inte ta del av den nya och bättre prissättningen. Alla som köper abonnemang hos operatören med bindningstid får nöja sig med sitt höga pris och sin låga surfmängd tills bindningstiden är över. Inte ens kunder som saknar bindningstid blir automatiskt uppgraderade. De måste kontakta Tre för att göra en ändring. Den månadskostnad som konsumenter skulle kunna spara, tack vare lägre månadskostnad vid tecknande av bindningstid, är alltså troligen inte alls prisvärd på sikt. Priserna sjunker, förutom för dig som är bunden.

Det svenska priskriget ger oss bättre och billigare abonnemang

Tres bästa argument

För att slutligen presentera Tres bästa argument ska det nämnas att konsumenter fortfarande kan teckna abonnemang utan bindningstid. Där har inget förändrats. Den enda egentliga nyheten är att det nu går att teckna abonnemang med olika bindningstid, om man så skulle vilja. Det är helt sant. Att beskriva det som att man har lyssnat på sina kunder och nu vill ge dem ökad flexibilitet är dock underligt. Det är svårt att påstå att de faktiskt erbjuder ökad flexibilitet. De introducerar trots allt nya abonnemang med längre bindningstid och fortsätter skrämma kunder med högre priser på abonnemang utan bindningstid. Allt för att behålla en finansiell modell som består av kunder som sitter fast.

I Abonnemangsguiden här på Surfa behåller Tre sin enda utmärkelse, Bäst för resenären 50 GB. Ironiskt nog är det den Tre-ägda budgetoperatören Hallon som dominerar en stor del av de resterande utmärkelserna, tack vare bra priser och stora surfmängder. Där kommer Tre inte i närheten, även för de som binder sig.

Länk: Tre (MyNewsDesk)

På Surfa.se jobbar vi utifrån konsumentjournalistiska principer för att ta reda på sanningen. Vi skriver utförliga artiklar och tester och tummar inte på kvalitet eller opartiskhet. Läs mer om hur vi jobbar för god journalistik här.
Joel är chefredaktör på Surfa och smartphoneexpert med många års erfarenhet av konsumentjournalistik. Epost: joel@surfa.se.

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 + three =